نحوه پخت دانه کینوا و طرز تهیه | کینوا و لاغری

نحوه-پختن-دانه-کینوا

دانه کینوا از گیاه کینوا بدست می آید و بدلیل خواص بی نظیری که دارد به خاویار گیاهی مشهور شده است. در این مطلب تصمیم داریم طرز تهیه و نحوه پخت دانه کینوا را برایتان توضیح دهیم.

زمان تخمین زده شده برای مطالعه: 12 دقیقه

کینوا برای لاغری بسیار مفید است و سرشار از فیبر ، منیزیم ، ویتامین های گروه B ، آهن ، پتاسیم ، کلسیم ، فسفر ، ویتامین E و انواع آنتی اکسیدان های مفید است. کینوا بسیار خوش عطر و طعم است و از آن می توان در تهیه انواع غذاها استفاده کرده و یا همانند برنج دم کرده مصرف نمود.

قبل از هر چیز اگر بخواهیم در مورد محل به وجود آمدن این دانه ی شگفت انگیزصحبت کنیم باید گفت گیاه کینوا، ( برنج اینکا یا خاویار گیاهی ) گیاه سنتی و بومی جنوب آمریکا به خصوص کشورهای پرو، اکوادور و بولیوی است که قدمتی 5000 ساله دارد.
این گیاه طرفداران خاص خودش را دارد و امروزه مورد توجه بسیاری از گیاهخواران و همچنین اکثر افرادی که به دنبال تغییر سبک زندگی خود هستند قرار گرفته است، دلیل نوشتن این مقاله با موضوع نحوه پخت دانه کینوا همین بوده است.

گیاه کینوا نسبت به برنج سبک‌تر بوده و راحت‌تر هضم می‌شود به همین دلیل جایگزین مناسبی برای برنج به شمار می‌رود. دانه‌های کینوا منبعی غنی از پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین B6، B2، B1 و B9 پتاسیم، آهن و … بوده و 9 آمینو اسید ضروری را داراست.

نحوه-پخت-دانه-کینوا
نحوه-پخت-دانه-کینوا

نحوه پخت دانه کینوا چگونه است؟

کینوا بدلیل دارا بودن مقادیر زیادی فیبر ، پروتئین و املاح معدنی و همچنین ویتامینهای ضروری بدن بهترین جایگزین برای گندم معرفی شده است، نکته ی دیگر این است که این ماده غذایی بدون گلوتن است.
این ماده غذایی یک دانه خوراکی مغذی است و خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. در ادامه میخواهیم با طرز پخت دانه کینوا و نحوه استفاده از آن در سالاد آشنا شویم. پخت این غذا روش های مختلفی دارد. میتوان در مایکروویو، پلوپز و … آن را پخت و همچنین آن را به غذاهای مختلف اضافه کرد.

کینوا را از کجا می‌توانیم تهیه کنیم ؟

خرید و فروش کینوا هنوز عمومیت چندانی ندارد به همین دلیل آن را فقط می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌های بزرگ و همچنین فروشگاه اینترنتی مفیدان تهیه کنید. برای این کار همین حالا از طریق لینک زیر وارد بخش فروش کینوا شوید و از تخفیف ویژه بهره ببرید.

طرز پخت گیاه کینوا :

روش و نحوه پخت دانه کینوا تا حدود بسیار زیادی مشابه پخت برنج بصورت کته میباشد و برای پخت دانه های کینوا فقط کافی است یک پیمانه از آن‌ها را با دو برابر آب درون قابلمه بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم قرار دهید تا آب آن تمام شود.

شاید طعم و مزه کینوا آنطور که باید مطابق میل شما نباشد، به همین منظور برای طعم دار کردن کینوا می‌توانید از روغن زیتون، آب لیمو یا نارنج و ادویه استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای بهتر شدن طعم کینوا به جای آب ساده، از آب مرغ یا گوشت استفاده کنید.
برای جلوگیری از تغییر حالت و له شدن دانه های کینوا می‌توان حجم معین آب را در چند مرحله به قابلمه اضافه کرد. علاوه بر این می‌توانید از این گیاه در تهیه سالاد، کتلت، برگر، سوپ کینوا و دیگر غذاها هم استفاده کنید.

تهیه-سالاد-کینوا
تهیه-سالاد-کینوا

نحوه پخت دسر پودینگ شکلات با کینوا :

مواد لازم برای آموزش نحوه پخت کینوا به عنوان دسر پودینگ شکلات :

کینوا 1/2 پیمانه
 آب 1 پیمانه
 شیرنارگیل 1 پیمانه
 پودرکاکائو 2 قاشق غذاخوری
 شکلات تلخ 30 گرم
 عسل ارگانیک 2 قاشق غذاخوری
 تخم شربتی یا دانه چیا 2 قاشق غذاخوری
 نمک دریایی 1/8 قاشق غذاخوری
 آجیل برشته (پرک بادام، گردو، فندق) به میزان لازم برای تزیین

طرز تهیه

  1. برای شرع دانه های کینوا را داخل ظرف ریخته و به آن یک پیمانه اب اضافه کنید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم به خوبی بجوشد و آب آن کشیده شود.
  2. وقتی که آب دانه ها کشیده شد شعله را کم کرده و شیرنارگیل را به کینوای پخته‌شده اضافه نمایید و مخلوط را هم بزنید.
  3. در این مرحله عسل، دانه‌های تخم‌شربتی و پودرکاکائو را به ترکیب اضافه کرده و باز، هم بزنید. 
  4. پودینگ شکلاتی را داخل ظرفی که برای سرو انتخاب کرده اید بریزید و آن را با تکه‌های شکلات ‌تلخ، مغز آجیل برشته و تکه‌های نارگیل تزیین کرده و داغ سرو نمایید. 

نکته: با این مقدار مواد که در آموزش بکار بردیم 2 عدد پودینگ شکلاتی خواهید داشت.

پودینگ-شکلات-با-کینوا
پودینگ-شکلات-با-کینوا

طرز تهیه سالاد رژیمی کینوا با مرغ آسیایی :

همانطور که در بالا اشاره کردیم در رژیم غذایی ما ایرانیها دانه کینوا بهترین و مناسب‌ترین جایگزین برای برنج سفید است و می‌توان از آن در تمام غذاهایی که با برنج طبخ می‌شوند استفاده کرد.

نحوه پخت دانه کینوا برای سالاد :

همچنین با این گیاه میتوان مجموعه‌ای از انواع سالادهای گرم و سرد خوشمزه و متنوع با این گیاه مفید و پرخاصیت تهیه کرد که از این میان قصد داریم طرز تهیه سالاد رژیمی کینوا با مرغ آسیایی را به شما آموزش دهیم که تا حدی با ذائقه ایرانیان مطابقت دارد. 

مواد لازم

مواد-لازم-برای-سالاد-کینوا
مواد-لازم-برای-سالاد-کینوا

طرز تهیه

  1. دانه کینوا را طبق دستور نحوه پخت که در بالا توضیح دادیم پخته و کنار بگذارید تا خنک شود.  
  2. روغن نباتی را داخل یک تابه ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید. 
  3. وقتی روغن داغ شد، سیر، زنجبیل و پیازچه‌ها را داخل تابه بریزید و شعله را خاموش کنید و مواد داخل تابه را کمی تفت دهید.
  4. چند دقیقه صبر کنید تا مواد خنک شوند سپس آبلیموی تازه، سویا سس و روغن کنجد را به آن‌ها اضافه کنید و همه مواد را باهم مخلوط کنید. 
  5. کینوای خنک‌شده، هویج و کلم خردشده و نخودفرنگی‌ها را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و سسی که تهیه کردید را به آن اضافه کنید. 
  6. سالاد آماده شده را را در ظرف سرو ریخته و با مقداری دانه کنجد تزیین کنید. 
  7. سالاد رژیمی کینوا با مرغ آسیایی را می‌توان تا 3 روز در طرف در بسته داخل یخچال نگهداری کرد و هم به عنوان پیش‌غذا و هم یک وعده غذای کامل و سبک مصرف کرد.
سالاد رژیمی-کینوا-با-مرغ-آسیایی
سالاد رژیمی-کینوا-با-مرغ-آسیایی

نحوه پخت دانه کینوا ؛ طرز تهیه آسان دلمه گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای با کینوا :

مواد لازم

  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • سبزی مخصوص دلمه شامل گشنیز، شوید، گشنیز، جعفری، شنبلیله، تره ۲۵۰ گرم
  • سه عدد گوجه‌فرنگی بزرگ و سفت
  • دو عدد فلفل دلمه‌ای متوسط
  • کینوا قرمز سه قاشق غذاخوری
  • کینوا سفید نصف فنجان
  • برنج نصف فنجان
  • پیاز قرمز یک عدد متوسط
  • لپه  دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای تهیه ی دلمه گوجه ‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای با کینوا در ابتدا لپه‌ها را جداگانه بپزید. برای پخت نصف فنجان کینوا سفید و سه قاشق غذاخوری کینوا قرمز به به دو فنجان آب نیاز دارید. ابتدا دانه‌های کینوا را با آب بشورید و آبکش کنید.

( البته اگر دانه کینوا را از فروشگاه اینترنتی مفیدان خریداری کرده باشید نیاز به شستشو ندارند و بصورت آماده به دست شما خواهد رسید ) ، سپس باید دانه های کینوا را بپزیم. برای پخت، آب و دانه‌های سفید و قرمز کینوا را در یک قابلمه بریزید . اجازه دهید محتوای قابلمه به مرحله جوش برسد. سپس در قابلمه را بگذارید و و بعد از حدود ۱۵ دقیقه درب قابلمه را بردارید، آب جذب شده و دانه‌ها پخته شده‌اند.

در این مرحله برنج را جداگانه به روش کته بپزید اما دم نکنید. پیازها را سرخ کنید. سر گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای ها را برش داده و جدا کنید. داخل آن‌ها را خالی کنید اما مواظب باشید که دیواره گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای نازک نشود.
در مرحله بعد کینوا، پیاز داغ، برنج، سبزی، لپه پخته شده و نمک و ادویه را با هم مخلوط کرده و به میزان زیاد داخل گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای‌ها بریزید.

از سر برش داده فلفل و گوجه‌ها برای قرار دادن روی دلمه‌ها استفاده کنید. دلمه‌ها را داخل سینی قابلمه بچینید. یک قاشق روغن مایع، نصف استکان آب و مقداری نمک روی دلمه‌ها بریزید و با شعله ملایم گاز به مدت ۷ تا ده دقیقه بپزید.

اگر برای پخت دلمه ها از فر استفاده میکنید ۵ دقیقه زمان برای پخت با دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد کافی است.

برای طعم لذیذتر دلمه‌ها می‌توانید مقداری پنیر چدار، پارمزان، فتا یا پنیر پیتزا در یک دقیقه آخر پخت روی آن‌ها بریزید.
در صورتیکه علاقه دارید به سالاد گوشت و قارچ هم اضافه کنید، گوشت چرخکرده و قارچ‌ها را به سبک مایه ماکارونی طبخ کنید و با مواد داخل دلمه ترکیب کنید.
اگر می‌‌خواهید از خواص بی نظیر کینوا برای لاغری استفاده کنید بهتر است از آن در تهیه غذاهای لذیذ مثل دلمه، در کنار انواع گوشت و استیک استفاده کنید تا بیشتر به دل‌تان بنشیند.

دلمه-گوجه‌-فرنگی-و-فلفل-دلمه‌ای-با-کینوا
دلمه-گوجه‌-فرنگی-و-فلفل-دلمه‌ای-با-کینوا

نحوه پخت دانه کینوا ؛ خوراک ترد با کینوا و سبزیجات

  • یک فنجان کینوا
  •  ۲ فنجان آب
  •  نمک دریا
  • ۲ قاشق چایخوری روغن زیتون
  • یک عدد فلفل قرمز خرد شده
  •  یک عدد بروکلی کوچک
  • کمی به لیمو
  •  ۲ قاشق چایخوری پوست لیمو رنده شده
  • یک دسته اسفناج

طرز تهیه :

برای آماده کردن خوراک کینوا و سبزیجات ابتدا اسفناجها و کلم بروکلی را خرد کنید و 3 دقیقه در آب بجوشانید ( سبزیجات را در اندازه های بزرگ خرد کنید ). سپس با یک کفگیر آب آن را بگیرید و داخل حوله مخصوص آشپزخانه به خوبی خشک کنید. به لیمو را به خوبی له کرده سپس کینوا را داخل آب و کمی نمک دریا بپزید.

شعله را کم کنید و به لیمو را به کینوا اضافه کرده سپس ۱۲ دقیقه دیگر بپزید. روغن زیتون را کمی گرم کرده سپس فلفل قرمز را داخل آن بریزید و به مدت ۳ الی ۴ دقیقه روی شعله قرار دهید. بروکلی و اسفناج را به همراه پوست لیمو به آن اضافه کنید. مخلوط تهیه شده را با کینوا پخته شده هم بزنید.

خوراک شما آماده سرو می باشد!

میتوانیم کینوا بخوریم و لاغر شویم؟ کینوا و لاغری

تا اینجا باید با مواد مغذی و خواص دانه کینوا به خوبی آشنا شده باشید، همانطور که در پاراگراف اول بیان کردیم «کینوا» منبعی غنی از پروتئین ، منیزیم ، فیبر ، فسفر ، ویتامین ب ۲ ، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند‌ آهن است. از سوی دیگر کینوا سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده مفید برای تامین انرژی بدن است.

همانطور که می‌دانید کربوهیدرات‌های پیچیده نسبت به کربوهیدارت‌های ساده ساختمان پیچیده‌تری دارند و به همین دلیل دیرتر شکسته و هضم می‌شوند. از سوی دیگر به خاطر این‌که کربوهیدارت‌های پیچیده به آهستگی وارد جریان خون می‌شوند به آرامی سطح انسولین خون را تحریک می‌کند و در نتیجه اشتهای فرد کمتر شده و دیرتر گرسنه می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده کندتر شدن زمان آزادسازی قند در جریان خون باعث پایداری سطح قند و انرژی در بدن میشود و برای مدت بیشتری شما را پر‌انرژی و سرحال نگه می‌دارد.

غذاهای سرشار از فیبر، غلات کامل و سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و ماکارونی و پاستا سبوس‌دار در گروه کربوهیدرات‌های پیچیده قرار می‌گیرند. در این میان دانه کینوا با داشتن ۳ گرم فیبر و ۶ گرم پروتئین در هر یک‌ چهارم فنجان، فیبر و پروتئین بیشتری نسبت به سایر غلات دارد. بد نیست بدانید که دانه کینوا دارای ۹ اسید‌آمینه اساسی است که آن را به یک پروتئین کامل و سالم تبدیل کرده است.

صحبت های پایانی :

کینوا سرشار از فیبر ، پروتئین و شاخص گلیسمی پایین است. همه این خواص به کاهش وزن و بهبود سلامتی کمک بسزایی میکنند.

کینوا سرشار از فیبر ، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و هر 9 اسید آمینه ضروری ، یکی از غذاهای سالم و مقوی کره زمین است.

این ممکن است سطح قند خون و کلسترول شما را بهبود بخشد و حتی به کاهش وزن کمک کند.

علاوه بر این ، به طور طبیعی فاقد گلوتن ، خوشمزه ، متنوع و کاملاً آسان تهیه می شود.

برای خرید کینوا ایرانی و خارجی سه رنگ ، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام کنید و تخفیف بگیرید.

خرید-کینوا
خرید-کینوا

امیدوارم بطور کامل با نحوه پخت دانه کینوا و طرز تهیه آن آشنا شده باشید، اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید و یا از طریق پیامرسان واتساپ با ما در تماس باشید.

اگر این سوال برایتان پیش بیاید که کینوا چیست و چه فوایدی برای بدن دارد میتوانید مقاله ای که به همین منظور نگارش شده است را مطالعه کنید.

اگر بخواهیم مفید و مختصر برایتان درباره ی کینوا مطالبی را بازگو کنیم باید بدانید که کینوا یک غلات کامل است که به دلیل بسیاری از مزایای سلامتی ، محبوبیت آن به سرعت در حال رشد است.

اگرچه مردم می توانند دانه های کینوا را به روشی مشابه اکثر غلات بپزند و بخورند ، خود گیاه کینوا و برگ این گیاه نیز که بیشتر شبیه چغندر و اسفناج است می تواند مانند دانه مغذی و مفید باشد.

کشاورزان بیش از 120 نوع مختلف کینوا را کشت می کنند . با این حال ، رایج ترین نسخه های موجود در فروشگاه های مواد غذایی کینوا سفید ، قرمز و سیاه است.

مسعود خرّمی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *