7 مورد از خواص کینوا خاویار گیاهی

کینوا-سه-رنگ

خواص کینوا به حدی است که این محصول را با خاویار مقایسه میکنند. ( به انگلیسی Quinoa ) یکی از محبوب ترین غذاهای بهداشتی در جهان است که فواید سلامتی بیشماری برای سلامتی انسان دارد.

 قدمت کینوا به سه تا چهار هزار سال پیش زمانی که ” اینکاها ” برای اولین بار فهمیدند که این دانه برای مصرف انسان مناسب است، برمی گردد.  طبق گفته های دبلیو اِچ فود ” WHFoods ” کینوا  ” طلای اینکاها بود ” زیرا آنها معتقد بودند که این باعث افزایش استقامت رزمندگان آنها می شود.

کینوا فاقد گلوتن ، دارای پروتئین زیاد و یکی از معدود غذاهای گیاهی است که حاوی مقادیر کافی از هر 9 اسید آمینه ضروری است.
همچنین از نظر فیبر ، منیزیم ، ویتامین های گروه B ، آهن ، پتاسیم ، کلسیم ، فسفر ، ویتامین E و انواع آنتی اکسیدان های مفید سرشار است.

در اینجا 11 نمونه از خواص کینوا آورده شده است.

خواص کینوا خارجی
خواص کینوا خارجی

خواص کینوا

ابتدا برای اینکه بدانید کینوا چیست باید متوجه این قضیه باشید که کینوا یک محصول دانه ای است که به دلیل دانه های خوراکی آن پرورش می یابد.

از نظر فنی این دانه جزو غلات نیست ، بلکه یک شبه غلات است

به عبارت دیگر ، این اساساً دانه ای است که به طور مشابه دانه ی غلات کشت و تهیه می شود.

کینوا یک محصول مهم برای امپراتوری اینکا بود. آنها از آن به عنوان “مادر همه غلات” یاد می کردند و معتقد بودند که این مقدس است.

دانه کینوا هزاران سال در آمریکای جنوبی خورده شده و فقط اخیراً به یک غذای مرسوم تبدیل شده است ، حتی به وضعیت فوق العاده غذایی نیز رسیده است.

خواص کینوا چیست
خواص کینوا چیست

این روزها ، شما می توانید این محصول را به راحتی خریداری کنید ، به خصوص در فروشگاه های مواد غذایی سالم و ارگانیک و رستوران هایی که بر غذاهای طبیعی تأکید دارند.

با خرید این محصول از فروشگاه اینترنتی مفیدان میتوانید از خواص کینوا در وعده های غذاییتان بهره مند شوید.

کینوا در سه نوع اصلی وجود دارد: سفید ، قرمز و سیاه. تقریبا تمام این دانه ها خواص یکسانی دارند.

این جدول مواد مغذی موجود در 1 فنجان (185 گرم) کینوا پخته شده است:

  • پروتئین: 8 گرم.
  • فیبر: 5 گرم.
  • منگنز: 58٪ از مقدار روزانه توصیه شده (RDA).
  • منیزیم: 30٪ RDA.
  • فسفر: 28٪ از RDA.
  • فولات: 19٪ از RDA.
  • مس: 18٪ RDA.
  • آهن: 15٪ RDA.
  • روی: 13٪ RDA.
  • پتاسیم 9٪ از RDA.
  • بیش از 10٪ RDA برای ویتامین های B1 ، B2 و B6.
  • مقادیر کمی کلسیم ، B3 (نیاسین) و ویتامین E

نحوه ی خرید دانه کینوا :

دانه کینوا چند سالی بیشتر نیست که وارد کشورمان شده است و به همین دلیل خرید کینوا هنوز به آسانی صورت نمیگیرد و فقط میتوان این دانه ی ارزشمند را در فروشگاه های بزرگ پیدا کرد.
اگر قصد خرید و بهره بردن از خواص کینوا را دارید میتوانید از طریق لینک زیر وارد بخش فروش کینوا شوید و از تخفیفات ویژه فروشگاه مفیدان استفاده کنید.

خرید کینوا سه رنگ
خرید کینوا سه رنگ

خواص کینوا برای لاغری

بد نیست بدانید که دانه کینوا دارای ۹ اسید‌آمینه اساسی است که آن را به یک پروتئین کامل و سالم تبدیل کرده است.

همانطور که گفتیم به دلیل داشتن خواص و فواید بسیار ارزشمند به کینوا لقب خاویار گیاهی داده اند و این به این دلیل است که کینوا منبعی غنی از پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب ۲، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند‌ آهن است.
درصد زیادی از انرژی بدن انسان توسط کربوهیدرات ها تامین میشود و کینوا سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده مفید است.

همانطور که می‌دانید کربوهیدرات‌های پیچیده نسبت به کربوهیدارت‌های ساده ساختمان پیچیده‌تری دارند و به همین دلیل دیرتر شکسته و هضم می‌شوند.
کربوهیدارت‌های پیچیده به آهستگی وارد جریان خون می‌شوند به آرامی سطح انسولین خون را تحریک می‌کند و در نتیجه اشتهای فرد کمتر شده و دیرتر گرسنه می‌شود.

اگر میخواهید علاوه بر خواص کینوا با انواع روشهای پخت دانه کینوا آشنا شوید مقاله ی مربوط به این موضوع را مطالعه کنید.

نحوه پخت دانه کینوا

طبق تحقیقاتی که در سالهای قبل انجام شده و به نتیجه رسیده است هر چه آزاد‌سازی قند در جریان خون کندتر انجام شود سطح قند و انرژی در بدن پایدارتر است و برای مدت بیشتری شما را پر‌انرژی و سرحال نگه می‌دارد.

غذاهای سرشار از فیبر، غلات کامل و سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و ماکارونی و پاستا سبوس‌دار در گروه کربوهیدرات‌های پیچیده قرار می‌گیرند. در این میان دانه کینوا با داشتن ۳ گرم فیبر و ۶ گرم پروتئین در هر یک‌ چهارم فنجان، فیبر و پروتئین بیشتری نسبت به سایر غلات دارد.


خواص دانه کینوا
خواص دانه کینوا

در این بخش 7 مورد از خواص کینوا برای سلامتی را برایتان تشریح میکنیم :

1. کینوا یکی از غنی ترین پروتئین هایی است که می توانیم بخوریم. 
این یک پروتئین کامل است که شامل همه ی نه اسید آمینه ضروری است.

2. کینوا تقریباً دو برابر اکثر غلات حاوی فیبر است.
فیبر به طور گسترده ای برای رفع یبوست شناخته شده است. همچنین با کاهش فشار خون و دیابت به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می کند. فیبر میزان کلسترول و گلوکز را کاهش می دهد ، ممکن است خطر ابتلا به بواسیر را کاهش دهد و ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند (هضم آن زمان طولانی تری نسبت به سایر مواد غذایی طول می کشدبه همین دلیل باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و “انرژی متراکم” نداشته باشید)

3. کینوا حاوی آهن است. 
آهن به سالم نگه داشتن گلبول های قرمز خون کمک می کند و اساس تشکیل هموگلوبین است. آهن اکسیژن را از یک سلول به سلول دیگر منتقل می کند و اکسیژن را به عضلات ما می رساند تا به انقباض آنها کمک کند. آهن همچنین عملکرد مغز را افزایش می دهد زیرا مغز حدود 20٪ اکسیژن خون ما را می گیرد. فواید بسیاری در آهن وجود دارد. این ماده به سنتز انتقال دهنده عصبی ، تنظیم دمای بدن ، فعالیت آنزیم و متابولیسم انرژی کمک می کند.

4- کینوا حاوی لیزین است.
لیزین به طور عمده برای رشد و ترمیم بافت های بدن ضروری است.

5. کینوا غنی از منیزیم است. 
منیزیم به آرامش عروق خونی و در نتیجه کاهش میگرن کمک می کند. منیزیم همچنین با کنترل سالم قند خون ممکن است دیابت نوع 2 را کاهش دهد. از دیگر مزایای منیزیم برای سلامتی می توان به انتقال تکانه های عصبی ، تنظیم درجه حرارت بدن ، سم زدایی ، تولید انرژی و تشکیل استخوان ها و دندان های سالم اشاره کرد.

6. کینوا سرشار از ریبوفلاوین (B2) است. 
B2 متابولیسم انرژی را در سلولهای مغزی و عضلانی بهبود می بخشد و همچنین به ایجاد انرژی مناسب در سلول ها کمک می کند.

7. کینوا حاوی میزان بالایی از منگنز است.
منگنز یک آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب میتوکندری در هنگام تولید انرژی و همچنین از سلول های قرمز خون و سلول های دیگر در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.

امیدوارم با مطالعه این مقاله با خواص کینوا بطور کلی آشنا شده باشید. اگر سوالی در این زمینه دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مسعود خرّمی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *