6 مورد از خواص فندق برای سلامتی

خواص فندق برای سلامتی

در این مقاله قصد داریم به بررسی چند نمونه از خواص فندق بپردازیم که بی شک برای سلامتی و ایمنی بدن مفید و تاثیر گذار است.فندق نوعی میوه است که از درخت بدست می آید و معمولا در کشور های اروپایی کشت شده ولی قسمت عمده تولید و کشت فندق در ترکیه می باشد که تولید کننده عمده فندق دنیا است.

فندق یک جادوگر گیاهی با خواص دارویی قوی است که می توان از آن به طرق مختلف استفاده کرد.

فندق در رسته آحیل شناخته می شود که همانند سایر مغز ها مثل مغز گردو یا بادام می تئاند به عنوان چاشنی و یا افزودنی به کیک و شیرینی مصرف شود یا به طور خام همراه با سایر خشکبار مثل کشمش استفاده شود. فندق نوعی دانه گیاهی است که عمده ترکیبات آن را چربی و پروتیین تشکیل می دهد.

البته فندق همچنین سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که ویتامین مورد نیاز بدن را می تواند به راحتی تامین کند و سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد.

خواص فندق برای بهبود فعالیت عضلات

همان طور که در مقالات قبلی اشاره شد، منیزیم نقش موثری در کنترل میزان کلسیم موجود در بدن و فعالیت سلول های آن دارد. در نتیجه، به تحرک عضلات کمک خواهد کرد و ازایجاد نیروی بیش ازاندازه در عضلات نیز جلوگیری خواهد کرد.

این اثر موجب کاهش تنش عضلات خواهد شد و از بروزخستگی عضلانی، اسپاسم عضلات، گرفتگی و درد جلوگیری خواهد کرد. همچنین پژوهش ها مشخص می کند که میزان مورد نیاز مناسب منیزیم می تواند به بهبود فعالیت عضلات کمک کند و مقدار مناسب منیزیم نیز می تواند سلامت استخوان شما را تضمین کند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف موضعی فندق می تواند به طور موثر التهاب را کاهش دهد و به تسکین پوست شما کمک کند.

فندق جادوگر ممکن است به کاهش قرمزی پوست کمک کند و برای پوست های تحریک شده و حساس تسکین دهد.

استناد
مغز فندق ممتاز
مغز فندق ممتاز

خواص فندق برای تقویت سیتم ایمنی

ویتامین های گروه B از ویتامین های لازم برای بهبود عملکرد اسیدهای آمینه در بدن می باشد. این اسیدها نقش اساسی در تنظیم حفظ سلامت سیستم عصبی را به عهده دارند.کمبود ویتامین B نیز مانع از سوخت وسازبعضی ترکیبات می شود و برای فعالیت صحیح سیستم عصبی لازم می باشد. ویتامین B همچنین برای ایجاد مقدار کافی رسانا های عصبی از جمله سروتونین لازم می باشد.

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که فندق جادوگر ممکن است خواص ضد ویروسی داشته باشد و می تواند در برابر انواع خاصی از عفونت های ویروسی مفید باشد.

کنترل دیابت

ازجمله خواص فندق برای سلامتی کنترل میزان قند خون می باشد خشکبار مختلفی مثل گردو و بادام وفندق این خاصیت را شامل می شوند. پژوهش های مختلف نیز این موردرا درباره‌ی فندق نشان می دهند.

پژوهشی اثرمصرف فندق بر میزان قند خون را هنگام ناشتایی برروی 50 فرد مبتلا به دیابت را بررسی کرد. ازمیان این 50 نفر، نصف این افراد، از فندق تحت ‌عنوان میان‌ وعده استفاده می کردند و نصف دیگر هم به‌عنوان گروه کنترل بررسی شدند.

بعد از 2ماه، اشخاصی که فندق مصرف می‌کردند، هنگام ناشتایی، کاهش محسوسی در میزان خون خود نداشتند.

در مطالعه ای که به‌مدت 8هفته انجام یافته بود، مشخص شد که رژیم غذایی همراه با اسیداولئيک می‌تواند باعث کاهش قابل توجه سطح انسولین و قند خون شود؛ درحالی‌که در 10 نفر که دچار دیابت بودند، موجب افزایش حساسیت انسولینی شد. به‌نظر می‌رسد که رژیم غذایی سرشار از آجیل‌های گوناگون مثل فندق می‌تواند موجب کاهش قند خون و افزایش حساسیت انسولینی شود.

اما مطالعه‌ی دیگری روی ۵۰ نفر مبتلا به اختلال متابولیک صورت گرفت و در آن، به افراد حاضر در پژوهش، ترکیبی از چند گرم آجیل مختلف شامل گردو، بادام داده شد.

بعد از 3ماه، کاهش قابل توجهی در سطح انسولین ناشتای افراد مشاهده شد. علاوه‌براین، اسید چرب اصلی موجود در این محصول ، اثرات مثبتی بر حساسیت انسولینی نشان داده بود.

خواص فندق برای جلو گیری از ابتلا به سرطان

وجود محتویاتی مانند آنتی‌اکسیدانی، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به فندق خاصیت وفواید ضدسرطانی ببخشد. در میان سایر آجیل‌ها مثل پسته و گردو و فندق بیشترین میزان از آنتی‌اکسیدان‌ را داراست. آزمایش‌های کِشت وانجام آزمایش روی بعضی از جانداران نشان داده است، که برخی ترکیبات فندق می‌توانند به جلوگیری وبهبود بعضی از انواع سرطان کمک کنند. به‌نظر می‌رسد که این ترکیبات آنها می‌توانند از استرس جلوگیری کنند.

نتیجه‌ی برخی پژوهش ها نشان می‌دهند که عصاره‌ی فندق در درمان سرطان سینه و سرطان روده بزرگ مفید می باشد. مطالعه‌ای روی حیوانات نشان دهنده ی آن بود که استفاده از محصول تولیدشده از عصاره‌ی پوست فندق بعد از 2 ماه مطالعه و پژوهش باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ شده است. البته علاوه بر پژوهش های انجام ‌گرفته روی حیوانات و مطالعات کِشت در آزمایشگاه‌ها، همچنان به مطالعات و تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

علاوه‌بر این‌ها، وجود برخی ویتامین ها مانند ویتامین E نیز از خواص بی شمار فندق محسوب می شود که یک نوع آنتی‌اکسیدان قوی است و به تقویت سلول‌ها در برابر تخریبی که باعث ایجاد یا رشد غیر طبیعی سلولها می شود کمک می‌کند. هر 30 گرم فندق، 90 درصد RDI برای منیزیم فراهم می‌کند. منیزیم به عملکرد آنزیم‌هایی که باعث تخریب می شوند را کاهش می‌دهد وهمچنین تقویت عواملی که باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود، کمک زیادی خواهد کرد.

فندق با پوست ممتاز
فندق با پوست ممتاز

فندق سرشار از آهن

یکی دیگر از خواص فندق این است که علاوه بر میزان بسیاری از ویتامین E که می توانید از روش مصرف فندق جذب کنید، این آجیل سبب می شود تا مواد مفید دیگری را نیز جذب کنید، با خوردن فندق، شما تقریبا 30 درصد ازمیزان مصرف روزانه آهن را جذب می کنید. آهن نیز کم خونی را برطرف خواهد کرد و وظیفه حمل خون سرشار از اکسیژن را از شش ها را به اعضای دیگر بدن شما بر عهده دارد.

خواص فندق برای بهبود عملکرد قلب

مطالعات نشان می‌دهد که یکی از خواص فندق برای سلامتی مربوط به بهبود عملکرد قلب است فندق برای سلامت قلب بسیار مفید و موثر است است. وجود انواع آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چربهای ضروری، ظرفیت دریافت آنتی‌اکسیدانی فندق را بالا می برد و سطح کلسترول و چربی های مضر خون را پایین می‌آورد.

مطالعه ای 4 هفته ای روی 20 نفر با میزان کلسترول بالا صورت گرفته است. این افراد ۱۸ تا ۲۰ درصد از کالری روزمره شان را از خوردن فندق جذب می کردند. نتیجه‌یاین تحقیق نشان داد که تری‌گلیسیرید و کلسترول بد یا LDL در آن‌ها کم شده است. افراد تحت آزمایش در این مطالعه در پایان تحقیق، از نظر سلامت عروق و رگ‌ها و تورم در خون نیز بهتر شده اند.

تحقیقات دیگری نیز درباره‌ی خواص فندق انجام یافته است. این تحقیقات نیز نشان می‌دهند که خوردن فندق باعث کاهش چربی خون می‌شود ومیزان ویتامین E موجود در بدن راافزایش می دهد.

درواقع به‌نظر می‌رسد که وجود اسیدهای چرب های ضروری، فیبر غذایی، آنتی‌اکسیدان‌ها، به کنترل فشار خون کمک فراوانی می‌کند. به‌طور میانگین، مصرف میانگین50 گرم فندوق در شبانه روز با عوامل تاثیر گذار در سلامت قلب رابطه‌ی مستقیمی دارد.

جدول ارزش غذایی فندق

چربی17 گرم
پروتیین4.2 گرم
کربو هیدرات4.7 گرم
فیبر 2.7 گرم
ویتامین E21 درصد از نیاز روزانه
تیامین12 درصد از نیاز روزانه
منیزیم12 درصد از نیاز روزانه
مس24درصد از نیاز روزانه
منگنز84 درصد از نیاز روزانه

هنگام مصرف این محصولات باید با این واقعیت که میوه خشک چقدر کالری دارد آشنا باشیم تا خدای نکرده درگیر اضافه وزن و چاقی نشویم.

در صورت نیاز به خرید خشکبار میتوانید با ورود به دسته ی این محصول خریدتان را ثبت کنید.

محصولات عرضه شده در فروشگاه مفیدان جزو با کیفیت ترین خشکبارهای موجود در بازار کشور میباشد که با پایین ترین قیمت ممکن برای فروش آماده شده اند.

امیدواریم مقاله ای که در مورد خواص فندق نگارش شده است پاسخ تمامی سوالاتتان را داده باشد. اگر نظری در مورد این مقاله دارید میتوانید در قسمت نظرات ما با در میان بگذارید.

پاکلی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *