آرد سمولینا چیست و آنرا از کجا بخرم

semolina-irmik

ممکن است تاکنون نام آرد سمولینا به گوشتان خورده باشد اما دقیقاً ندانید که این آرد چیست. حتی ممکن است بارها روی بسته بندی ماکارونی این نام را دیده باشید اما کمی برایتان عجیب به نظر برسد. البته حق با شما است چون این محصول و استفاده از آن در کشور ایران آنقدر رایج نیست که همه آن را بشناسند. بنابراین ممکن است با شنیدن نام سمولینا این سؤال در ذهن شما شکل بگیرید که آرد سمولینا چیست و آن را از کجا بخرم؟

فهرست مطالب :

آرد سمولینا چیست

موارد مصرف

خواص آرد سمولینا

قیمت

در این مقاله به طور مفصل راجع به آن صحبت می‌کنیم. جالب است بدانید اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده ماکارونی غذای محبوب ایرانی‌ها این محصول است. این در حالی است که بیشتر خانواده‌ها ماکارونی را یک غذای مقوی می‌دانند اما نمی‌دانند آرد سمولینا چیست؟

آرد سمولینا درشت
آرد سمولینا درشت

آرد سمولینا چیست؟

آرد سمولینا ( semolina ) نوعی آرد گندم است و از گندمی به نام دوروم تهیه می‌شود. این گندم در واقع دومین گندم کشت شده در جهان بعد از گندم معمولی است. همان طور که می‌دانید در تهیه آرد معمولی یا آرد سفید سبوس گندم گرفته می‌شود اما برای تهیه این محصول سبوس گندم دوروم گرفته نمی‌شود و حتی تمام موادی که طی فرآیند پردازش دانه‌های گندم جدا شده اند در نهایت با آرد ترکیب می‌شوند.

تفاوت‌های بسیاری بین این محصول و آرد گندم کامل وجود دارد که اگر به بررسی این تفاوت ها بپردازید بهتر متوجه خواهید شد که آرد سمولینا چیست. در حقیقت بیشترین تفاوت بین این دو ماده غذایی تفاوت در ماده بیس آن‌ها است. گنوم دوروم که ماده پایه این محصول است، دارای سختی بیشتر، آنتی اکسیدان قوی‌تر، رنگ‌دانه‌های بیشتر، بتاکاروتن بیشتر، پروتئین بیشتر و در کل مواد مغذی بیشتر است.

این محصول رنگ طلایی جذابی دارد و البته ظاهر آن بیشتر شبیه به پودرهای سوخاری است چون به اندازه آرد معمولی آسیب نمی‌شود و به تنها به صورت ذرات خیلی ریز خرد می‌شود.

ساختار ویژه این آرد آن را برای تهیه مواد غذایی خاصی مانند برخی دسرها، پودینگ‌ها و حلواها قابل استفاده کرده است. یعنی به هیچ وجه نمی‌توان برای تهیه کیک‌های معمولی و دسرهایی که با آرد سفید تهیه می‌شوند از این محصول استفاده کنید.‌

البته این موضوع به منزله محدودیت در استفاده از آرد گندم دوروم نیست و کاربردهای بسیاری برای استفاده از این آرد تعریف شده است. حال که به خوبی دانستید آرد سمولینا چیست ، دانستن این که ایرمیک ( irmik ) چیست خالی از لطف نخواهد بود. ایرمیک همان آرد سمولینا است. به عبارتی ایرمیک نام ترکی استانبولی آرد سمولینا است.

برای خرید این محصول میتوانید از طریق لینک زیر وارد فروشگاه شوید.

هر چند استفاده از این محصول در کشور ما رواج چندانی ندارد و استفاده از آن بیشتر در کارخانه‌های تولید ماکارونی محدود شده است اما در بسیاری از کشورها این آرد به فراوانی مصرف می‌شود.

تا جایی که در کشور ترکیه آرد ایرمیک یا سمولینا بخش جدا نشدنی صنایع غذایی این کشور است. مردم ترکیه‌ دسر جذابی به نام ایرمیک دارند که شبیه به حلوا است و این آرد را نیز به همین نام می‌شناسند.

با مشاهده ویدئوی زیر بیشتر و بهتر با این محصول آشنا خواهید شد.

موارد مصرف

  • اصلی‌ترین کاربرد این آرد که در بخش قبل نیز به آن پرداختیم تولید ماکارونی است.
  • شما می‌توانید با این آرد یک فرنی بسیار جذاب و خوشمزه درست کنید.
  • می‌توان با این آرد کیک‌های خوشمزه‌ای درست کرد اما باید توجه کنید که تنها نصف مقدار آرد مصرفی از سمولینا باشد. برای نصف دیگر از آرد سفید استفاده کنید.
  • این آرد برای غلظت بخشیدن به سس و یا ترشی‌های لیته بسیار مناسب است.
  • هنگام کباب کردن سیب زمینی اگر کمی آرد سمولینا روی سیب زمینی بپاشید، آن را ترد و لذیذتر می‌کند.
  • برای تهیه نان‌های خانگی، اگر به خمیر آن یک قاشق سمولینا اضافه کنید، تردتر می‌شود.
  • ترکیب شیر داغ، عسل و کمی سمولینا می‌تواند یک معجون مقوی برای عصرانه شما باشد. در تهیه پودینگ نیز می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید.
برای مصارف شیرینی پزی
برای مصارف شیرینی پزی

خواص آرد سمولینا چیست؟

  1. اگر به جدول ارزش غذایی روی بسته بندی ماکارونی توجه کرده باشید حتما میزان فیبر بالای آن توجه شما را جلب کرده است. فیبر بالای ماکارونی از فیبر غنی آرد سمولینا نشأت می‌گیرد. این آرد کاملا غنی شده و تمام املاح طبیعی آن حفظ شده است. از این رو فیبر بالایی دارد. افزایش فیبر باعث کاهش کلسترول و در نتیجه کاهش فشار خون می‌شود و به دنبال آن عرضه‌های ناشی از افزایش فشار خون مانند بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد.
  2. وجود پروتئین غنی در کنار فیبر بالای این محصول احساس گرسنگی کاذب را از افراد دور کرده و تایم بیشتری آن‌ها را سیر نگه می‌دارد. از این رو گزینه ایده آلی برای ورزشکاران و افراد دارای رژیم لاغری می‌باشد.
  3. این آرد سرشار از آهن و منیزیم است که به رفع کم‌خونی، کنترل قند خون، سلامت قلب، ماهیچه ها و غیره کمک می‌کند.
  4. خواص شگفت انگیز بسیاری برای این محصول تعریف شده است و پزشکان تغذیه مصرف آن را به شدت توصیه می‌کنند.
آرد سمولینا از کجا بخریم
آرد سمولینا از کجا بخریم

قیمت

قیمت آرد سمولینا به عوامل مختلفی از جمله کیفیت، نوع بسته بندی، حجم و وزن، برند تولیدکننده، شکل عرضه، میزان تقاضا از سوی مشتری، میزان بازار پسندی ، نرخ ارز و عوامل دیگر بستگی دارد.

همان طور که عرض کردیم این آرد از گندم دوروم تولید می‌شود و هیچ ماده پایه دیگری ندارد، بنابراین نوع بسته بندی، انبارداری و شیوه نگهداری آن نقش چشمگیری در سلامت و کیفیت این آرد دارد.

به همین علت منبع خرید آرد سمولینا از اهمیت زیادی برخوردار است. توصیه می‌شود از مراکزی خرید کنید که نسبت به کیفیت محصولاتشان احساس مسئولیت دارند.

ارزش غذایی در هر 100 گرم ( 3.5 اونس )

کلسیم17 میلی گرم
آهن1.23 میلی گرم
منیزیم47 میلی گرم
فسفر136 میلی گرم
پتاسیم186 میلی گرم
سدیم1 میلی گرم
فلز روی1.05 میلی گرم

آرد سمولینا از کجا بخرم‌؟

با توجه به این که به دلیل عدم شناخت کافی مردم نسبت به محصول و در نتیجه تقاضای پایین آن، ممکن است نتوانید در هر مغازه یا مارکتی این آرد را پیدا کنید.

سمولینا را تنها می‌توانید در سوپرمارکت‌های بزرگ تهیه کنید. در این راستا با توجه به اهمیت کیفیت آرد به شما پیشنهاد می‌دهیم از فروشگاه اینترنتی مفیدان این آرد را تهیه کنید.

آرد سمولینا ایرانی ریز نیز در فروشگاه موجود میباشد و میتوانید از طری لینک های موجود وارد بخش مربوطه شده و خریدتان را نهایی کنید.

قطعا مالک یا مسئول فروشگاهی که هر چیز مفیدی را ارائه می‌دهد، به خوبی می داند آرد سمولینا چیست و آن را به بهترین شکل عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای خرید این محصول و محصولات مشابه آن از جمله آرد چاودار از طریق فروشگاه مفیدان به صورت اینترنتی اقدام به خرید کنید. کافی است بر روی لینک زیر کلیک کرده و وارد فروشگاه اینترنتی مفیدان شوید.

آرد سمولینا ایرمیک آنکارا بهتر است یا ایرانی؟

این سوال را فقط زمانی میتوان پاسخ داد که بدانیم به چه منظوری میخواهیم از این آرد استفاده کنیم. بسته به نوع مصرف، محصول خود را انتخاب کنید.

از کجا میتوانم آرد سمولینا بخرم؟

هم اکنون در فروشگاه اینترنتی مفیدان این محصول موجود میباشد. میتوانید وارد صفحه شده و با اضافه کردن این محصول به سبد خریدتان، بسته را درب منزل تحویل بگیرید.

تفاوت آرد سمولینا با سایر آردها در چیست؟

این محصول از یک نوع گندم خاص به دست می آید نه مانند آرد گندم که از گندم معمولی تولید میشوند

کلیدواژه : نان و کیک
مسعود خرّمی
دیدگاه کاربران
5 دیدگاه
  • عسلو 24 خرداد 1402 / 7:30 ب.ظ
    0 0

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون بدرد بخور بودند دمتون گرم

  • سایه 4 شهریور 1401 / 6:22 ب.ظ
    0 0

    آرد سمولینا همونایی که روشون نوشته ایرمیک آنکارا از اونا موجود دارین؟

    • مسعود خرّمی 5 شهریور 1401 / 10:14 ق.ظ
      0 0

      سلام و عرض ادب. بله درسته

  • ثریا 13 مرداد 1401 / 8:25 ب.ظ
    0 0

    من 2 بسته آرد سمولینا ایرمیک سفارش دادم. کی به دستم میرسه؟

    • مسعود خرّمی 14 مرداد 1401 / 1:15 ب.ظ
      0 0

      نهایتا تا 48 ساعت بعد از ثبت سفارش براتون ارسال میشه و کدرهگیری رو از طریق پیامک دریافت میکنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *