عرق بیدمشک چه میکند ؟ | خواص و فواید + نحوه مصرف

خواص-عرق-بیدمشک

گیاه بیدمشک همانند سایر گیاهان دارویی ، دارای خواص متنوع و بیشماری است که به اشکال گوناگون میتوان از آنها بهره برد. بیدمشک تقویت کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگ آن با عسل اعصاب را آرام می کند. همچنین عرق بیدمشک آرام بخش و خواب آور است، جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی های عصبی، افسردگی ، دردهای عصبی و روماتیسمی را بهبود می بخشد.
بیدمشک گیاهی است ملین و تقویت کننده قلب ،اعصاب و محرک قوای جنسی. عرق این گیاه داروئی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می دهد.

شگفت انگیزهای دیجی کالا
شگفت انگیزهای دیجی کالا

عرق بیدمشک چگونه به دست می آید؟

عرقیات گیاهی طی فرایند تبخیر و معیان تولید میشوند، به این صورت که گیاهان دارویی را در ظرف مخصوص ریخته و به آن مقدار مشخصی آب اضافه میکنند، با قرار گرفتن ظرف روی حرارت وتبدیل کردن بخار حاصل از جوشیدن آب و گیاه، اسانس یا همان عرق گیاهی به دست می اید. با توجه به این تعریف، عرق بیدمشک اسانسی است که از گیاه بیدمشک گرفته می‌شود. این اسانس علاوه بر عطر بسیار عالی، دارای خواص درمانی بسیاری است.
بیدمشک گیاهی است از نژاد بید که سنبله‌های آن دارای اسانس خوشبو و معطر است. اسانسی از گل‌های این گیاه گرفته می‌شود که به آن عَرق بیدمشک می‌گویند. اسانس یا عرق بیدمشک علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن شربت‌ها نیز به کار می‌رود.

نحوه تولید عَرق بیدمشک : برای تولید عَرق بیدمشک، ابتدا آب و گل‌های گیاه را می‌جوشانند. پس از تبخیر آب، عملیات سرد کردن بخار و تقطیر به صورت سنتی یا صنعتی انجام می‌شود و مایعی که با تقطیر به دست آمده، همان عَرق بیدمشک است. به طور کلی طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه داخل مولکولهای آب نفوذ می‌کند و در اصطلاح علمی، آب مقطر تولید می‌شود. این آب معطر مقطر، علاوه بر طعم و رایحه خوب، تمامی خواص بیدمشک را هم برای بدن دارد.
پزشکان طب سنتی معتقدند مصرف عرق گل‌های این گیاه، از خوردن خود گل‌ها مفیدتر است. در این مطلب خواص عرق بیدمشک و طریقه مصرف آن گردآوری شده است.

بیدمشک
بیدمشک

این ماده مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است و همچنین باعث کاهش تب شده و خاصیت تب بری دارد.

یکی از اصلی ترین دلایل شناخته شدن این ماده برای ایرانیان طعم و عطر خوش آن است، و به همین دلیل است که ایرانیان از قدیم الایام این محصول را در خانه هایشان نگه میداشتند. خواص بیدمشک شامل تقویت‌كننده قلب، اعصاب و محرك قوای جنسی بوده، همچنین دستگاه گوارش را تقویت كرده و اشتها را افزایش می‌دهد و جوشانده برگ یا پوست درخت آن سبب دفع انگل‌ها و كرم‌های معده و روده می‌شود.
از مهمترین خواص عرق بیدمشک نیز خاصیت آرامبخشی و خواب‌آوری آن است. جوشانده گل بیدمشك همراه با شكر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد.

خرید عرق بیدمشک از فروشگاه اینترنتی مفیدان

خواص دارویی و درمانی عرق بیدمشک :

عَرق بیدمشک مانند سایر عرقیات موجود در قفسه های خانه ها دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری است، یکی از خواص این عرق پایین آوردن قند خون است، بنابراین افرادی که دارای قند خون بالا هستند، می‌توانند این نوشیدنی را بدون مواد شیرین‌کننده مصرف کنند تا در صورت بالا بودن قند خون به کاهش آن کمک کنند. از دیگر خواص درمانی آن به دلیل داشتن ترکیبات ژرانیون سالیسین، تانن در تسکین اعصاب، ناراحتی‌های قلبی و رفع کننده درد و خستگی مؤثر است همچنین در درمان کم خونی نیز کاربرد دارد.

همانطور که گفته شد یکی از دلایل قابل توجه بودن این گیاه عطر و طعم خوشایند آن است و همین امر باعث محبوبیت آن شده است. از خواص عرق بیدمشک میتون به افزایش اشتها نیز اشاره کرد. بنابراین اگر بی‌اشتها هستید می‌توانید با مصرف عرق این گیاه معطر اشتهای خود را به دست آورید، علاوه بر آن خاصیت تب بر هم دارد و تب را کاهش می‌دهد.

خواص-بیدمشک-و-عرق-بیدمشک
خواص-بیدمشک-و-عرق-بیدمشک

خواص عرق بید مشک :

  • تقویت کننده دستگاه عصبی است و جوشانده برگ آن با عسل آرام کننده اعصاب است.
  • تقویت کننده قلب است. به این منظور، نصف استکان عرق بیدمشک را با یک لیوان آب‌ سرد مخلوط کنید و با کمی شکر یا عسل شیرین کرده و میل کنید.
  • تقویت کننده دستگاه گوارش و افزایش اشتها می‌باشد.
  • تسکین تورم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش از جمله خواص عرق بیدمشک می‌باشد.
  • سردردهای ناشی از گرم مزاجی را تسکین می‌دهد.
  • عرق بیدمشک، ملین طبع است.
  • باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد، این خاصیت ناشی از سرد بودن گیاه بیدمشک است.
  • کاهش دهنده ی قند خون است.
  • اگر به مدت 40 روز عرق بیدمشک را با شربت بهارنارنج مخلوط كنيد و صبح و شب هربار يك ليوان بنوشيد، عرق بدن را كه از ضعف است متوقف مى‏‌سازد.
  • یکی از آرامبخش‌های گیاهی به شمار می‌رود.
  • درد و خستگی ناشی از کار و فعالیت زیاد را رفع میکند.
  • برای درمان یرقان، عرق بیدمشک، عرق بید، عرق کاسنی و عرق شاه تره را روزی سه بار، هر بار یک استکان همراه با دو گرم تخم خرفه مخلوط و میل کنید.
  • برای رفع سردرد و سرگیجه ناشی از سودا بایستی از شربت عرق بیدمشک و گلاب استفاده کنید.

عوارض و مضرات احتمالی :

وقتی که در مورد خواص عرق بیدمشک مینوشتیم گفتیم که این ماده موجب کاهش قند خون میشود، حالا همین خاصیت میتواند از مضرات عرق بیدمشک باشد چون نوشیدن آن بدون مواد شیرین کننده به مقدار قابل توجهی قند خون را کاهش می‌دهد و ممکن است برای افراد ایجاد خطر کند ( البته اگر به میزان زیاد مصرف شود ) همچنین زنان باردار ، کودکان کمتر از دو سال، افراد مبتلا به سرماخوردگی، آنفونزالا یا آبله مرغان نیز بایستی در مصرف این عرق احتیاط کنند.

خواص عرق بیدمشک برای خانم هایی که در دوران بارداری هستند :

قبل از هر چیز توصیه میکنیم بدلیل حساس بودن شرایط خانم های باردار و احتمال اینکه بعضی خوراکیها یا داروهای گیاهی می‌توانند خطراتی را، هر چند اندک، برای جنین به همراه داشته باشند لذا توصیه می‌شود که مادران باردار و به ویژه بانوانی که سابقه یا خطر سقط جنین، خونریزی دوران بارداری و مشکلات مشابه دارند؛ مصرف آنها را به حداقل کاهش دهند و به ویژه در مورد داروهای گیاهی تنها با مشورت پزشک با تجربه اقدام کنند.

به طور کلی از آن جایی که دوران بارداری، دورانی حساس و مهم به شمار می‌رود، مصرف بیش از حد گیاهان دارویی توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است به جنین آسیب وارد کند. با این وجود با توجه به اینکه یکی از مشکلات شایع زنان در طی بارداری، افسردگی دوران بارداری و تنش‌های روحی است، برای تسکین این تنش‌ها در صورت ضرورت می‌توان از مقدار کمی مخلوط عرق بیدمشک و عرق بهارنارنج استفاده نمود.

از آن جایی هرگونه تنش روحی و جسمی در سلامت آینده کودک موثر است، اهمیت به بهبود حالات ماردران باردار بسیار مهم است. استفاده از عرق بید مشک در بارداری یکی از پرطرفدارترین عرقیات گیاهی در میان زنان باردار به شمار می‌رود، با این وجود به دلیل طبیعت سرد آن، مصرف بیش از حد آن ممکن است به جنین آسیب وارد کند. همچنین لازم به ذکر است برای اطمینان از سالم بودن گیاهان دارویی مورد استفاده، بهتر است محصولات شرکت‌های معتبر و با علامت استاندارد مانند شفانوش استفاده شود.

برای خرید عرق بیدمشک خالص و با کیفیت میتوانید از طریق لینک زیر وارد بخش فروش عرقیت گیاهی شفانوش در سایت مفیدان شوید.

عرقیات-گیاهی-بیدمشک
عرقیات-گیاهی-بیدمشک

طریقه مصرف عرق بیدمشک :

طریقه مصرف هر کدام از عرقیات گیاهی با توجه به هدفی که از مصرف آن دارید متفاوت خواهد بود ولی در حالت کلی به منظور استفاده از خواص درمانی این عرق، توصیه می‌شود، قبل از هر غذا یک استکان از آن میل شود، همچنین می‌توان از آن به منظور خوش طعم و خوش عطر نمودن شربت‌ها استفاده کرده، همراه با سایر عرق‌های گیاهی مصرف کرد.

خرید عرقیات گیاهی خالص شفانوش از فروشگاه اینترنتی مفیدان

طرز تهیه شربت بیدمشک :

برای اینکه بتوانید در روزهای گرم تابستان دفع شدن املاح بدن از طریق تعریق را جبران کنید بهتر است از شربت بیدمشک، بهار نارنج و تخم شربتی استفاده کنید. برای تهیه شربت به میزان دلخواه آب و شکر را در قابلمه‌ای ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید و شکر در آب حل شود، اجازه دهید شربت بجوشد و غلیظ شود، وقتی شربت قوام یافت، حرارت را خاموش کنید و پس از سرد شدن، عرق بیدمشک را به آن اضافه کنید. میتوانید تخم شربتی یا بهار نارنج هم در این مرحله به شربت اضافه کنید.

توجه داشته باشید که برای حفظ خواص عرقیات باید منتظر بمانید محلول آب و شکر خنک شود، چون اگر عرق بیدمشک را به شربت داغ اضافه کنید، عطر و بوی آن در اثر دمای بالا از بین می‌رود، بنابراین بهتر است صبر کنید تا مخلوط آب و شکر خنک شود و سپس عرق بیدمشک را به آن اضافه کنید، می‌توانید در پایان کمی هم گلاب و زعفران به شربت اضافه کنید تا خوش عطرتر شود.

ویدئو ی زیر برای آشنایی بیشتر شما با این محصول توسط تیم تولید محتوای مفیدان تهیه شده است.

مسعود خرّمی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *