5 دلیل برای چاقی + علایم چاقی و اضافه وزن

علایم چاقی و اضافه وزن

تعریف و شناخت علایم چاقی و اضافه وزن :

چاقی یک بیماری پیچیده است که شامل چربی بیش از حد بدن از جمله شکم و پهلو میباشد. چاقی فقط یک نگرانی در مورد زیبایی نیست بلکه یک مشکل پزشکی است که خطر ابتلا به سایر بیماری ها مانند بیماری های قلبی ، دیابت ، فشار خون بالا و برخی سرطان ها را افزایش می دهد. اینها فقط گوشه ای از خطرات و علایم چاقی و اضافه وزن است.

دلایل زیادی وجود دارد که برخی از افراد در راه جلوگیری از چاقی به مشکل بر میخورند. معمولاً چاقی ناشی از ترکیبی از عوامل ارثی ، عوامل محیطی ، رژیم غذایی شخصی و فعالیت بدنی نا مناسب است.

خبر خوب این که حتی کاهش وزن معمولی و متوسط نیز می تواند علایم و مشکلات مرتبط با چاقی را بهبود بخشد یا از آنها جلوگیری کند. تغییرات در رژیم غذایی ، افزایش فعالیت بدنی و تغییر رفتار می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. داروها و روشهای مختلف کاهش وزن گزینه های دیگری برای درمان چاقی هستند.

علایم چاقی علائم افزایش وزن
علایم چاقی علائم افزایش وزن

همانگونه که عنوان شد روشهای مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد ، روشهایی که میتوان اغلب آنها را در دو گروه پر خطر و بی خطر دسته بندی کرد.

روشهای پرخطر ساخته ی همان افرادی است که این روزها گوشمان از حرفهایشان پر است، لاغری در 1 هفته !! علایم ، مشکلات و بیماری های پس از کاهش وزن در اینگونه روشها بسیار خطرناک تر از خود چاقی و داشتن اضافه وزن است.

در روشهایی مانند لاغری سریع با قرص و رژیم های بسیار سخت و غیر اصولی ، فروشندگان سودجو افرادی را هدف قرار میدهند که به لاغری فقط از منظر زیبایی توجه میکنند و خطرات ناشی از لاغری کوتاه مدت را جدی نمیگیرند.

مطلب پیشنهادی : پیشنهاد فوق العاده برای لاغری

علایم چاقی و اضافه وزن :

چاقی زمانی تشخیص داده می شود که شاخص توده بدنی شما BMI ) 30 ) یا بیشتر باشد. برای تعیین شاخص توده بدنی ، وزن خود را بر حسب پوند بر قد خود بر اساس اینچ تقسیم کنید و در 703 ضرب کنید. یا وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر تقسیم کنید.

BMIوضعیت وزن
کمتر از 18.5کم وزن
24.9 – 18.5عادی
29.9 – 25.5اضافه وزن
30.0 به بالاچاق

با اینکه برای اکثر افراد ، BMI تخمین معقولی از چربی بدن ارائه می دهد ولی به طور مستقیم و دقیق میزان چربی بدن را اندازه گیری نمی کند. بنابراین در برخی از افراد ، مانند ورزشکاران عضلانی ، ممکن است BMI آنها را در دسته ی دارای اضافه وزن و چاق دسته بندی کند حتی اگر چربی اضافی بدن ندارند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید ؟

اگر نگران مشکلات ، علایم و عوارض مرتبط با اضافه وزن و چاقی هستید ، از مشاورین ما در مورد مدیریت چاقی سؤال کنید. با کمک مشاورین ما می توانید خطراتی که چاقی برای سلامتی شما دارد را ارزیابی کرده و در مورد گزینه های کاهش وزن صحبت کنید.

شما می توانید از طریق روش های مختلف این کار را انجام دهید :

دیدگاه ها : اگر سوالی دارید می توانید در انتهای مطالب و در بخش دیدگاه پیامی برای ما بگذارید ، ما در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.
بخش تماس با ما : می توانید از ساعت ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر و از ۴ تا ۷ بعد از ظهر با شماره ۳۷۲۵۱۰۸۸-۰۴۱ تماس بگیرید یا از طریق تلگرام و واتساپ با شماره ی زیر در ارتباط باشید. ما خوشحال خواهیم شد که در هر کاری که می توانیم به شما کمک کنیم.

تماس با مفیدان
تماس با مفیدان

علل چاقی و اضافه وزن :

اگرچه تأثیرات ژنتیکی ، رفتاری ، متابولیکی و هورمونی بر وزن بدن اثرگذار است ولی چاقی وقتی اتفاق می افتد که کالری بیشتری نسبت به سوخت و ساز بدنتان در اثر ورزش و فعالیت های روزمره دریافت کرده باشید. بدن شما این کالری اضافی را به عنوان چربی ذخیره می کند.

بیشتر رژیم های غذایی مردم کشور آمریکا از نظر کالری بسیار غنی است چون غالباً از غذاهای فست فود و نوشیدنی های پر کالری تغذیه میکنند. افراد مبتلا به چاقی ممکن است کالری بیشتری قبل از احساس سیری به بدن خود تحمیل بکنند ، زودتر احساس گرسنگی کنند یا به دلیل استرس یا اضطراب بیشتر بخورند.

عوامل و علایم خطر برای چاقی و اضافه وزن :

وراثت خانوادگی :

ژنهایی که شما از والدین خود به ارث می برید ممکن است بر میزان و محل تجمع چربی در بدن شما تاثیر گذار باشد. ژنتیک همچنین ممکن است در کارآیی بدن شما در مقابل انرژی ، چگونگی تنظیم اشتهای شما و چگونگی سوزاندن کالری هنگام ورزش ، نقش داشته باشد.

چاقی تمایل به منتقل شدن در خانواده ها دارد، ولی توجه داشته باشید که این اتفاق فقط به دلیل ژنهایی که از والدین منتقل میشوند نیست بلکه اعضای خانواده تمایل به انتقال عادات غذایی غلط و فعالیت های مشابه دارند.

سبک زندگی :

  • رژیم ناسالم : رژیم غذایی با کالری زیاد ، فاقد میوه و سبزیجات ، پر از فست فودها و نوشیدنی های پر کالری به افزایش وزن کمک می کند.
  • کالری مایع : افراد می توانند بسیاری از کالری ها را بدون احساس سیری دریافت کنند ، به خصوص کالری ناشی از مصرف نوشیدنیهای الکلی. سایر نوشیدنی های پر کالری مانند نوشیدنی های شیرین و حاوی قند می توانند به افزایش وزن آن هم به میزان قابل توجهی کمک کنند.
  • عدم فعالیت : اگر سبک زندگی کم تحرکی دارید ، مستعد دریافت کالری های بیشتر و در نتیجه انباشته شدن چربی در بدنتان هستید. نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه ، تلویزیون و تلفن همراه یک فعالیت بی تحرک است. تعداد ساعاتی که در جلوی صفحه می گذرانید با افزایش وزن ارتباط مستقیم دارد.

برخی بیماری ها و داروهای خاص :

در بعضی از افراد ، چاقی می تواند به عنوان یک دلیل پزشکی از جمله سندرم پرادر-ویلی ، سندرم کوشینگ و سایر بیماریهای مشابه شناخته شود. مشکلات پزشکی مانند آرتروز نیز می تواند به کاهش فعالیت منجر شود که ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

در صورت جبران نکردن رژیم یا فعالیت ، برخی از داروها می توانند منجر به افزایش وزن شوند. این داروها شامل برخی از داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد تشنج ، داروهای دیابت ، استروئیدها و مسدود کننده های بتا است.

مسائل اجتماعی و اقتصادی :

بسیاری از عوامل اجتماعی و اقتصادی با چاقی مرتبط هستند. در صورت نداشتن مناطق مطمئن برای پیاده روی یا ورزش ، جلوگیری از چاقی بسیار دشوار است. به همین ترتیب ، شاید شما روشهای سالم پخت و پز را یاد نگرفته باشید ، یا ممکن است به غذاهای سالم و ارگانیک دسترسی نداشته باشید. علاوه بر این ، افرادی که با آنها وقت می گذرانید ممکن است بر وزن شما تأثیر بگذارند ، اگر دوستان یا خویشاوندان مبتلا به چاقی دارید ، هوشیار باشید تا شما دچار چاقی و اضافه وزن نشوید.

سن :

چاقی در هر سنی حتی در کودکان خردسال ممکن است رخ دهد. اما با افزایش سن ، تغییرات هورمونی و شیوه زندگی خطر چاقی افزایش پیدا میکند. بعلاوه ، میزان عضلات در بدن شما با افزایش سن سیر نزولی پیدا می کند. به طور کلی ، توده عضلانی پایین منجر به کاهش متابولیسم می شود.

این تغییرات همچنین نیاز به کالری را کاهش می دهد و باعث می شود افزایش وزن و لایه های چربی به آسانی بوجود بیایند. اگر به طور آگاهانه آنچه را که می خورید کنترل نکنید و با بالا رفتن سن شما نیز فعالیتتان را کم کنید ، به احتمال زیاد دچار اضافه وزن یا حتی چاقی مفرط خواهید شد.

علایم چاقی علائم افزایش وزن
علایم چاقی علائم افزایش وزن

سایر علل و عوامل تاثیر گذار در چاقی و افزایش وزن :

  • بارداری : افزایش وزن در دوران بارداری متداول است. تغذیه ی فرزند با شیر مادر ممکن است بهترین گزینه برای کاهش وزن بدست آمده در دوران بارداری باشد.
  • ترک سیگار : ترک سیگار اغلب با افزایش وزن همراه است. حتی در مواقعی می تواند به میزانی منجر به افزایش وزن شود تا بتوانیم فرد را چاق معرفی کنیم. اغلب ، این اتفاق می افتد که افراد برای مقابله با ترک سیگار از مواد غذایی استفاده می کنند. در دراز مدت ، ترک سیگار هنوز هم فواید بیشتری برای سلامتی شما خواهد داشت. مشاورین ما می توانند در جلوگیری از افزایش وزن بعد از ترک سیگار به شما کمک کنند.
  • کمبود خواب : عدم خواب کافی یا خواب بیش از حد می تواند باعث تغییر در هورمون هایی شود که اشتهای شما را افزایش می دهند. همچنین ممکن است غذاهای پر کالری و سرشار از کربوهیدرات میل کنید و این می تواند به افزایش وزن کمک کند.
  • فشار : بسیاری از عوامل بیرونی که بر روحیه تأثیر می گذارد ممکن است در چاقی افراد تاثیرگذار باشد. افراد معمولاً هنگام تجربه شرایط استرس آور به دنبال غذای پر کالری هستند.
  • تلاش های قبلی برای کاهش وزن : تلاشهای قبلی برای کاهش وزن و لاغری ، و به دنبال آن بازیابی دوباره ی وزن ممکن است به افزایش بیشتر وزن کمک کند. این پدیده ، که گاهی اوقات رژیم غذایی یو یو نامیده می شود ، می تواند متابولیسم شما را کند کند.

البته این اتفاق فقط زمانی رخ میدهد که فرد بدون توجه به شرایط بدنی ، روحی و خانوادگی اقدام به لاغری در کوتاه مدت میکند. محصولات شیمیایی و غیر اصولی لاغری بدون شک میتواند ضررهای جبران ناپذیری به بدنتان وارد کند.

پکیج لاغری گیاهی
پکیج لاغری گیاهی

ضرر مالی حداقلِ چیزی است که با افتادن در دام افراد و شرکتهای سودجو از دست میدهید. مبالغ بالا برای دریافت یک رژیم غذایی پر فشار و قرصهای شیمیایی هیچ توجیه عقلانی نداشته و برای مصرف کننده هیچ نتیجه ای بجز پشیمانی نخواهد داشت.

اگر شما یک یا چند مورد از این عوامل خطرزا را داشته باشید ، به این معنی است که شما در خطر چاقی هستید. شما می توانید از طریق رژیم غذایی ، فعالیت بدنی و ورزش و تغییر رفتار با افزایش وزن مقابله کنید.

مطلب پیشنهادی : پیشنهاد فوق العاده برای لاغری

مسعود خرّمی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *