خواص و مضرات نسکافه چیست ؟

Nescafe-coffee-coffee-beans

خواص و مضرات نسکافه چیست ؟ آیا با فواید قهوه فوری آشنا هستید؟ آیا میدانید مضرات قهوه فوری به چه اندازه میتواند تاثیرگذار باشد؟

این سوالی است که برای بیشتر افرادی که از این نوشیدنی انرژی زا استفاده میکنند پیش می آید که چگونه بهترین بهره را از فواید این محصول ببریم.

سالهای سال است که بیشتر افرادی که از نوشیدن نوشیدنی کافئین دارد لذت میبرند به اشتباه تصور میکنند نسکافه نام یک محصول است که از قهوه به دست می اید. ولی متعجب خواهید شد اگر بدانید نام محصول قهوه فوری است که با برند و نام تجاری نسکافه روانه بازار شده است. نسکافه یک برند یا در واقع نشان تجاری قهوه فوری است که توسط شرکت نستله تولید می‌شود. کلمه ( نسکافه ) برگرفته از دو واژه Café و Nestlé  میباشد.

نسکافه درواقع یک برند قهوه فوری از شرکت نستله است و شهرت و محبوبیت زیادی در بسیاری از کشورهای جهان دارد. نسکافه از دانه‌های قهوه به‌عمل آمده و فرآوری شده به‌دست می‌آید.

خواص و مضرات نسکافه چیست ؟

قهوه فوری را به صورت تجاری با یکی از روش‌های خشک‌کردن انجمادی یا خشک‌کردن پاششی تولید می‌کنند، در این روش می‌توان با بازگرداندن رطوبت به قهوه خشک‌شده، آن را به سرعت آماده مصرف نمود. شرکت نستله ( نسکافه ) در سال ۱۹۳۸ برای نخستین‌بار یک فرایند بسیار پیشرفته‌تری نسبت به سایر رقبای خود برای تولید قهوه فوری ارائه کرد و از آن زمان تا کنون، یکی از تولیدکنندگان تجاری بزرگ و مهم در زمینه تولید قهوه فوری در جهان به‌شمار می‌رود.

خواص و مضرات نسکافه چیست
خواص و مضرات نسکافه چیست

در برخی از مناطق ایران، مردم تمامی محصولات قهوه فوری از هر نشان تجاری دیگری را نیز ( نسکافه ) خطاب می‌کنند و از این نام تنها به‌عنوان یک نشان تجاری کاملا مستقل از شرکت نستله و بدون ربط به سایر برندهای قهوه فوری استفاده می‌گردد. از مزایای نسکافه و به طور کلی ( قهوه فوری ) می‌توان به سرعت آماده‌سازی بسیار بالا، وزن کم و عمر طولانی آن اشاره کرد، البته اگر قهوه فوری در محل خشک نگهداری نشود امکان فاسدشدن، پوسیدگی و از بین رفتن را نیز دارد.

نسکافه در طرح‌ها و بسته‌بندی‌های متنوعی عرضه می‌شود و نوع تقلبی آن در کشورهایی نظیر ایران، فراوان است.

مراحل تولید قهوه فوری ( نسکافه ) چیست :

قهوه فوری همانند قهوه معمولی، ابتدا با بو دادن دانه‌های قهوه سبز سبب استخراج طعم و عطر واقعی دانه‌ها می‌شوند. یکی از روش‌های رایج در اکثر کارگاه‌های تولیدی استفاده از سیلندرهای دوار حاوی دانه‌ها سبز قهوه و گازهای حاصل از احتراق گرم است.

زمانی که دمای دانه به °۱۶۵ سانتی گراد (° ۳۲۹ فارنهایت) می‌رسد، بو دادن آغاز می‌شود، که همراه با صدایی شبیه به تولید ذرت بو داده می‌باشد. این سیلندر در مدت زمانی حدود ۷ تا ۱۵ دقیقه و با راندمان حدود ۲۵ تا ۷۵٪، یک دسته قهوه را بو می‌دهد. البته با استفاده از روش‌های دیگر نیز می‌توان دانه‌های قهوه را به عمل آورد.

پس از آن دانه‌های بو داده را آسیاب کرده و اندازه آن‌ها را به ۰٫۵ تا ۱٫۱ میلی‌متری (۰٫۰۲۰ تا ۰٫۰۴۳اینچ) می‌رسانند. این عمل جهت آسان‌تر کردن مرحله بعد که حل کردن دانه‌ها در آب و تهیه محلول قهوه است صورت می‌گیرد.

بعد از بو دادن و آسیاب کردن، قهوه خرد شده را در آب حل می‌کنند. در این مرحله که استخراج نامیده می‌شود، محلول قهوه را در چندین ستون مخصوص تا دمای ۱۵۵ تا ۱۸۰ درجه سانتی گراد (۳۱۱ تا ۳۵۶ درجه فارنهایت) حرارت می‌دهند. این عمل باعث تولید کنسانتره قهوه می‌شود که پس از فیلترینگ، و با استفاده از فرایندهای خشک کردن از طریق تبخیر در خلا یا خشک‌کردن انجمادی، پودر قهوه تهیه می‌شود.

همان طور که همه مطلع هستیم قهوه برای سلامتی خوب و مفید است، آیا قهوه فوری هم همانند قهوه مفید است یا خیر ؟؟

nescafé nestlé
nescafé nestlé

خواص قهوه فوری یا نسکافه

می‌توان گفت خواص و مضرات نسکافه (قهوه فوری) بی شباهت به قهوه نیست.

استفاده از قهوه و نسکافه ابتدا در کشور انگلستان رواج یافت. آنها در مورد فواید مصرف نسکافه (قهوه فوری) مطالب بسیاری منتشر کردند و این مسئله به گسترش استفاده از قهوه و نسکافه بسیار موثر بود. از جمله خواص نسکافه می توان به درمان بسیاری از بیماری ها مانند سل، خونریزی لثه و نقرس اشاره کرد. نسکافه برای هضم غذا مفید است و چشم درد، سر درد، سرفه، سرماخوردگی و آب ریزش بینی را برطرف می کند. مصرف منظم قهوه برای افزایش هوشیاری مغز و اعصاب مفید است.

از دیگر خواص قهوه فوری یا همان نسکافه می توان به رفع خستگی ماهیچه ها و عضلات اشاره کرد. قهوه و نسکافه برای کاهش اشتها گزینه خوبی است و از چاق شدن جلوگیری می کنند. نسکافه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

نسکافه و قهوه با رفع خستگی، زمان و میزان فعالیت را افزایش داده و مهارت و دقت در کار ها را بالا می برد. همچنین نسکافه و قهوه به رفع یبوست کمک کرده و ماهیچه های شش را شل می کند و سبب سهولت در تنفس می شود.

یکی از بهترین خواص قهوه فوری یا همان نسکافه ، تحریک مرکز تفکر است زیرا به انسان تیزهوشی همراه با آرامش می دهد به دلیل وجود کافئین برای تمرکز مفید است و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

از مهمترین خواص نسکافه برای پوست و مو می‌توان اشاره کرد.

مضرات نسکافه ( قهوه فوری )

محتوای کافئین قهوه فوری همواره از قهوه معمولی کمتر است. در یک مطالعه مقایسه‌ای میان نمونه‌های خانگی قهوه معمولی و قهوه فوری مشخص شد که هر فنجان (۲۲۵ میلی لیتر) از این محصول به‌طور متوسط ۶۶ میلی‌گرم کافئین دارد در حالی که این مقدار برای قهوه معمولی ۱۱۲ میلی‌گرم در هر فنجان است.

نسکافه یا همان قهوه فوری که به اشتباه به این نام شناخته میشود دارای خواص متعددی است، ولی در مقابل مضرات اندکی نیز دارد که در ادامه به چند مورد از مضرات قهوه فوری اشاره خواهیم کرد.

تأثیر قهوه فوری در سرطان مثانه و دیابت نوع دوم

این‌طور به نظر می‌رسد که مصرف قهوه فوری همانند قهوه معمولی در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم مؤثر می‌باشد. از سوی دیگر، اعلام شده که قهوه فوری در مقایسه با قهوه معمولی خطر ابتلا به سرطان مثانه در زنان را افزایش می‌دهد. در حالی که در مردان مصرف هردو نوع قهوه فوری و قهوه معمولی سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه می‌گردد. با این حال، تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که هیچ نوع رابطه خاصی بین نوشیدن قهوه و سرطان مثانه وجود ندارد.

Properties of Nescafe
Properties of Nescafe

مضرات نسکافه در جذب آهن

قهوه فوری بیشتر از قهوه معمولی باعث کاهش جذب آهن در روده می‌شود. نوشیدن یک فنجان قهوه فوری با یک وعده غذایی، جذب آهن در روده را از ۵٫۸۸٪ به ۰٫۹۷٪ کاهش می‌دهد که در مقایسه با جذب ۱٫۶۴٪ برای قهوه معمولی بسیار کمتر است. با این حال، هیچ کاهشی در جذب آهن در زمانی که قهوه فوری یک ساعت قبل از غذا مصرف شود دیده نشده‌است.

وجود آکریلامید در قهوه فوری

از سویی دیگر، پژوهش‌هایی نشان داده که قهوه فوری می‌تواند دارای آکریلامید بیشتری نسبت به قهوه معمولی باشد. آکریلامید، فرآوردهٔ جانبی طبیعی حاصل از برشته کردن دانه‌های قهوه است که هم نوروتوکسیک است و هم سرطان‌زا.

سایر روش‌های پخت با حرارت بالا نیز می‌توانند آکریلامید تولید کنند مثلاً سیب زمینی سرخ کرده آکریلامید زیادی دارد. میزان آکریلامید در قهوه فوری بسیار کمتر از مقداری است که بتواند آسیبی به سلامتی بزند. برای توضیح دقیق ارتباط میان آکریلامید غذایی و ریسک سرطان به مطالعات گسترده‌تری نیاز است.

اما بیشتر پژوهش‌های انجام شده نشان داده آکریلامید قهوه فوری، خطری ندارد ولی اگر شما نگران این میزان هستید، پس بهتر است قهوه معمولی را به قهوه فوری ترجیح دهید. چیزی که کاملاً مشخص است این است که مصرف قهوه در حد متعادل برای سلامتی بسیار مفید بوده و منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌هاست.

همین می‌تواند هرگونه خطر بالقوهٔ ناشی از آکریلامید اندک را خنثی کند.

حرف پایانی

امیدواریم که با مطالعه ی این مقاله به پاسخ این سوال که خواص و مضرات نسکافه چیست رسیده باشید. با مصرف به اندازه و مناسب این محصول میتوانید مطمئن باشید که هیچ ضرری متوجه بدنتان نمیشود و در مقابل میتوانید از فواید بی نظیر قهوه فوری یهره مند شوید. اگر قصد خرید قهوه های متنوع و با کیفیت را دارید میتوانید از طریق کادر زیر اقدام به خرید نمایید.

بابک ساعدی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *