عرق شاهسپرم ( شاه اسپرم ) | خواص ، طرز استفاده و میزان مصرف

عرق-شاهسپرم-شاه-اسپرم

عرق شاهسپرم یکی از پر کاربردترین عرقیات گیاهی در کشورمان است و خواص درمانی بیشماری برای آن ذکر شده است.
در این مقاله قصد داریم در مورد فواید عرق گیاه شاه اسپرم و همچنین نحوه و میزان مصرف آن با شما سخن بگوییم.

تاریخچه گیاه شاهسپرم :

به نظر می رسد این گیاه از مدیترانه سرچشمه گرفته است. اما اینکه آیا گیاه موسوم به شاه اسپرم با گیاهی که امروزه کشت میشود یکسان است یا نه مشخص نیست. به گفته هاینریش مرزل ، نام این گیاه نخستین بار در سال 812 در فهرست گیاهان ذکر شده است.
این گیاه در اواسط قرون وسطا و تا اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در باغات گیاهان دارویی برای اهداف پزشکی به طور گسترده پرورش یافته بود. امروزه، در اروپا مصرف این گیاه کاهش پیدا کرده است ، اما هنوز هم در جنوب غربی آسیا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
نماد شاهسپرم در دوران قرون وسطی به عنوان نشانگر مکان در کتاب مقدس مورد استفاده قرار می گرفت. از آن توسط نیکلاس کالپپر به عنوان پادشاه گیاهان دارویی یاد شده است.

شاه اسپرم یک گیاه چند ساله با برگهای دندانه دار بیضی شکل است و می تواند تا 2 متر رشد کند. در طول تابستان شکوفه های کوچک ، زرد و دکمه ای شکل در خوشه هایش نمایان میشود.

عرق شاهسپرم مانند سایر عرقیات گیاهی با روش میعان از گیاه شاه اسپرم گرفته میشود و با مصرف آن میتوان از خواص منحصر به فرد آن بهره مند شد.

خرید عرق شاهسپرن از فروشگاه اینترنتی مفیدان

خواص عرق شاهسپرم :

طبق تحقیقاتی که بر روی این گیاه انجام شده است مصرف فرآورده های آن موجب افزایش ترشح صفرا شده و تاثیر بر از بین رفتن سنگ کیسه صفرا دارد.

یکی دیگر از بارزترین خاصیت درمانی عرق شاه اسپرم مقوى معده ، بادشکن ،ضد عفونى کننده دهان و دستگاه گوارش ، مدر و ضد تشنج مى باشد. همچنین به علت داشتن اسانس مخصوص بوى پیاز و سیر را از دهان مى برد.

علاوه بر اینها عصاره یا عرق شاهسپرم براى درمان زکام و سینه درد و سرفه به کار مى رود. با بو کردن و استشمام این ماده سر دردتان رفع خواهد شد و مضمضمه جوشانده غلیظ و جویدن شاهسپرم جهت رفع آفت دهان مفید است.

برخی از افراد که هنگام سوار شدن به هواپیما ، کشتی و اتوموبیل دچار حالت تهوع ، سر درد و دل بهم خوردگى مى شوند، مى توانند از شاه اسپرم استفاده کنند، و با بو کردن و جویدن برگ هاى نازک شاهسپرم خود را تسکین دهند.

سایر خواص عرق شاه اسپرم :

  • عرق شاهسپرم دارای خاصیت میکروب زدایی است و میتواند میکرب هاى اسهال و وبا را از بین ببرد.
  • همچنین بوى شاهسپرم مگس را فراری مى دهد.
  • خوردن بذر شاهسپرم باعث تقویت سیستم دفاعی بدن میشود و مقاومت بدن را در برابر سموم زیاد مى کند.
  • از نظر دارا بودن انواع ویتامین ها شاهسپرم داراى ویتامین k بوده و براى خون دماغ و بواسیر خونى سودبخش مى باشد.
  • در مناطق مختلف استان آذربایجان شرقی و مخصوصا شهرستان مراغه نوعی از شاه اسپرم که بسیار خوشبوست کاشته و عرق برگ آنرا براى رفع دل درد و تقویت معده مصرف مى نمایند.
  • عرق شاهسپرم برای درمان دل درد و دل پیچه به کار میرود.
  • عصاره ی شاهسپرم بسیار خوش بو و خوش عطر است و از آن برای خوشبو و خوشمزه کردن چای،دوغ و آبدوغ خیار استفاده میشود.
خواص-عرق-شاهسپرم-شاه-اسپرم
خواص-عرق-شاهسپرم-شاه-اسپرم

برای بسیاری از افراد طبع محصولاتی که مصرف میکنند مهم است، طبق نظر اساتید بزرگوار طب سنتی طبیعت عرق شاهسپرم گرم است.
مزاج سازگار: افراد بلغمی مزاج : سرد و تر

انواع روش مصرف عرق و گیاه شاهسپرم :

  • اگر تصمیم دارید از گیاه شاه اسپرم برای خواص درمانی آن بهره ببرید، می توانید مقداری از گیاه خشک و یا تازه را مانند چای دم کرده و قبل از هر وعده غذا میل نمایید. همچنین میتوانید از گیاه تازه ی شاهسپرم به عنوان سبزی خوردن به همراه دیگر گونه ها همراه غذا میل نمود.
  • طرز مصرف عرق شاهسپرم : سعی کنید از این ماده به صورت شربت (ترکیب شده با عسل ) و یا به صورت تنها قبل از هر وعده غذایی یک استکان میل کنید. علاوه بر این میتوانید آن را به چایی دم کرده شده به صورت عرق اضافه کنید و یا برگهای آن را به چای دم کشیده اضافه کنید، توجه داشته باشید که نباید بیشتر از یک یا دو برگ به چای خود اضافه کنید چون در آن صورت چایی شما را تلخ خواهد کرد.

شاهسپرم یا شاه اسپرم با نام علمی ( Tanacetum balsamita ) در گذشته بیشتر در شهر مراغه ( واقع در آذربایجان شرقی ) کشت میشده است ولی امروزه در نقاط بیشتری از کشورمان این محصول را برداشت میکنند. برخی افراد از این محصول به شکل سبزی استفاده میکنند و برخی دیگر از افراد از خواص این محصول بصورت عرق و عصاره بهره میبرند.

مضرات و موارد احتیاط در مصرف شاهسپرم :

شاهسپرم و عرق آن جز در مواردی که ایجاد حساسیت نمی کند، قابل استفاده میباشد. تنها موردی که باید در مصرف آن احتیاط شود این است که زنان باردار باید در خوردن شاه اسپرم رعایت کنند.

خواص-عرق-شاهسپرم-شاه-اسپرم
خواص-عرق-شاهسپرم-شاه-اسپرم

عرق شاهسپرم مانند سایر عرقیات گیاهی باید طبق اصول و قواعد مخصوصی نگهداری شود. البته نکته ای که قبل از هر چیزی باید به آن توجه کرد خرید عرق شاهسپرم از محل های معتبر است.

تمام عرقیات گیاهی باید از برند های معتبر و مطرح خریداری شوند، در غیر این صورت از بهره بردن از خواص یک محصول خالص و با کیفیت محروم خواهید شد.

یک نمونه از تولید کنندگان عرقیات گیاهی ، برند شفانوش است که 40 سال است در شهرستان مراغه ( قطب گیاهان دارویی ) فعالیت میکند ، این شرکت علاوه بر تولید عرق شاهسپرم ، بیش از 50 نوع عرقیات را تولید و بسته بندی میکند.

برای خرید عرقیات گیاهی شفانوش میتوانید از طریق فروشگاه اینترنتی مفیدان اقدام کنید.

خرید عرقیات گیاهی خالص شفانوش از فروشگاه اینترنتی مفیدان

ویدئوی زیر برای آشنایی هر چه بیشتر شما با خواص گیاه و عرق شاهسپرم توسط تیم تولید محتوای مفیدان تهیه شده است.

نحوه ی نگهداری عرقیات گیاهی :

عرقیات گیاهی به دلیل حساسیت بالایی که دارند اگر بصورت نادرست نگهداری شوند سریعا خواص خود را از دست میدهند، بهترین روش پیشنهادی برای نگهداری از عرقیات گیاهی قرار دادن آنها در ظروف شیشه‌ای تیره ‌رنگ یا آلومینیومی است به گونه‌ای که در آنها به طور کامل بسته شود و نور به داخل ظرف نفوذ پیدا نکند.

در هنگام خرید و مهمتر از آن در هنگام مصرف به تاریخ انقضا محصول توجه کنید. عرقیات متناسب با شرایطی که تهیه و تولید می‌شوند از یک تا ۳ سال تاریخ مصرف دارند و بیش از آن نباید نگهداری شوند.

و در نهایت برای اینکه خاصیت عرقیات گیاهی حفظ شوند از نگهداری عرقیات گیاهی در مکان‌های گرم و مرطوب پرهیز کنید.

مسعود خرّمی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *