روشهای سریع تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

تشخیص عسل تقلبی از اصل

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی بصورت قطعی فقط در آزمایشگاه ممکن است و اکثر روشهای تشخیص عسل تقلبی که در نشریات یا توسط عسل فروشان سودجو مطرح میشود سند علمی ندارد و فقط برای فروش بیشتر انجام میگیرد. اما به هر حال برای خرید عسل طبیعی لازم است از برخی از روش های تشخیص عسل خوب آگاهی داشته باشید تا گرفتار دام سود جویان نشوید.

زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه

بعد از مطالعه ی این مقاله باید با تعاریف و نکات زیر بطور کلی آشنا شده باشید.

  • تعریف عسل اصل
  • تعریف عسل تقلبی
  • دلیل یادگیری تشخیص عسل تقلبی
  • نحوه ی تشخیص عسل اصل
  • خرید تضمینی عسل طبیعی

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

ما در این مطلب چندین روش رایج برای شناخت عسل و همچنین چگونگی تشخیص عسل طبیعی از تقلبی را عنوان کرده ایم، اگر نظر و یا پیشنهادی دارید در انتهای مطلب و در قسمت نظرات با ما در میان بذارید.

عسل موم سهند
عسل موم سهند

بعد از آزمایش عسل در آزمایشگاه های مواد غذایی ، تنها راه اطمینان به عسل خریداری شده و تشخیص تقلبی یا اصل بودن عسل ، خرید از جایی غیر از دست فروشان است.

مناطقی مانند دامنه های کوه های سهند و استان آذربایجان شرقی دارای عسلهایی با کیفیت بالایی هستند.

برای بهره‌مندی از فواید حاصل از عسل ، شناختن عسل بسیار مهم است. بدون این دانش ، احتمالا محصولات بی کیفیتی خریداری خواهید کرد.

عسل یک محصول کاملا شگفت انگیز است، بطوریکه بعد از آشنا شدن با دانستنیهای عسل طبیعی خواهید دید که این محصول تا چه اندازه میتواند بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار باشد.

آیا می دانید که در بحث عسل ، عسل واقعی و عسل جعلی وجود دارد؟ عسل خالص چیست؟ عسل تقلبی چیست؟ آیا می توانید تفاوت بین عسل جعلی و خالص را بدانید. بدون بررسی خلوص عسل ، توضیح و مشخص کردن تفاوت این دو دشوار خواهد بود. در اینجا راهنمایی وجود دارد که در مورد عسل خالص و آزمایش خلوص عسل است.

عسل طبیعی و اصل به چند دلیل از جمله :  وجود مواد مغذی ، آنتی اکسیدان های موجود در آن و کمک به بدن در بسیاری از فرایندهای روزانه ، مهم شناخته شده است. با این حال ،  اغلب در فروشگاه ها ، عسلی که یافت می شود عسل تقلبی است و این به این معنی است که قبل از خرید باید تفاوت ها را درک کنید.

بسیاری از سوپر مارکت ها عسل های تقلبی و ناخالص می فروشند و بسیاری از شرکت ها از محبوبیت و مصرف روز افزون عسل سوء استفاده کرده ، ماده ای که هیچ گونه خاصیتی برای بدن انسان ندارد را با نام عسل به بازار عرضه کرده اند ، از این رو دانستن تفاوت های عسل مهمتر از گذشته شده است.

عسل مراغه
عسل مراغه

بیش از حد خوشبینانه است اگر فکر کنیم که انواع عسل های موجود در بازار همگی توسط زنبورعسل تولید شده است.

درست متوجه شدید، عسل های ارزان قیمتی که در بازار به فراوانی یافت میشود توسط انسان و در کارگاه های زیرزمینی و با شرایط محیطی نامعلومی تولید میشوند و زنبور عسل در فرایند تولید آن هیچ نقشی ندارد.

عسل اصل چیست و چرا باید از عسل تقلبی تشخیص داده شود ؟

یک نوع عسل خالص است که باید مستقیماً توسط زنبورها تولید شود ، نه در یک کارخانه. در برخی مغازه ها عسل ” ارگانیک ” یا ” طبیعی ” برای خرید به مشتری پیشنهاد میشود که توسط زنبورها و از گلهای ارگانیک تهیه شده اند.

عسل ترکیبی از قندها ، ( عمدتاً فروکتوز و گلوکز ) است.

عسل طبیعی دارای طعم ها و خاصیت های متفاوت و خاصی است که گل ها و پردازش طبیعی آنها توسط زنبورهای عسل باعث بوجود آمدن آن میشود. عسل نارس را نباید برداشت کرد.

عسل طبیعی سهند
عسل طبیعی سهند

توصیه : امروزه خرید عسل خوب و با کیفیت تبدیل به یکی از دغدغه های اکثر افراد جامعه شده است. در این میان، هزینه بر بودن نحوه ی تشخیص اصل بودن عسل باعث میشود خریداران از کیفیت عسل مطمین نباشند. مگر اینکه عسل خریداری شده دارای برگه ی آزمایش باشد و این برگه همراه با عسل به دست مشتری برسد.

اگر قصد خرید عسل طبیعی دارید، با کلیک بر روی لینک زیر، وارد بخش خرید عسل طبیعی شوید و با خیال راحت خرید کنید. برگه ی آزمایش عسل همراه با خریدتان برایتان ارسال خواهد شد.

عسل تقلبی چیست ؟

عسل تقلبی عسلی است که ماهیت آن تغییر کرده است ، روش های بسیاری برای تشخیص عسل های تقلبی از عسل های طبیعی وجود دارد و شما باید مطمئن شوید که فقط از عسل واقعی استفاده می کنید.

به ماده ای شبیه به عسل که زنبور عسل در تولید آن هیچ دخالتی نداشته باشد عسل غیر طبیعی یا تقلبی گفته میشود.

عسل تقلبی معمولاً مقداری عسل است که با دیگر شربت های حاوی قند مخلوط می شود. این شربت ها از گیاهانی مانند نیشکر ، خرما یا حتی ذرت یا برنج تولید می شوند. تولید این شربتها بسیار ارزان تر و آسان تر از عسل طبیعی است.

گاهی این مواد با نسبت های غیرمشخص به عسل اضافه میشوند که در هر دو حالت چنین محصولاتی تقلبی محسوب میشوند و باید با تولید کنندگان و عرضه کنندگان این محصول برخورد قانونی شود.

اگرچه بسیاری از مردم از روی ناآگاهی عقیده دارند این شربتها مضر نیستند ، ولی در نظر داشته باشید که این مواد ممکن است دارای مواد قندی مختلف ، سطح شیرینی و دارای شاخصهای گلیسمی باشند و قبل از رسیدن به مرحله ی نهایی و عرضه شدن به بازار، در شرایط نا مناسبی تولید شده باشند.

شربت غلیظ شکر، شیره خرما و غیره جزو موادی هستند که در ساخت این عسلها کاربرد دارند که ممکن است بصورت خالص یا مخلوط با عسل و بنام عسل طبیعی عرضه شوند.

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی :

اگر می خواهید از  فواید عسل بهره مند شوید. خلوص عسل همان چیزی است که قبل از خرید باید به آن توجه کنید. برای اثبات خلوص عسل ،  آزمایش های ساده ای وجود دارد که می تواند در خانه انجام شود.

توجه داشته باشید که اگر عسل را در بسته بندی شرکتی خریداری میکنید روش اساسی و بسیار ساده ی بررسی خلوص عسل ، خواندن برچسب روی شیشه ی عسل ، قبل از خرید آن است. تولید کنندگان موظفند مواد افزودنی و مواد اضافی دیگری را که به عسل تولید شده اضافه شده است ، بر روی برچسب و لیبل روی محصول ذکر کنند. سعی کنید عسلی خریداری کنید که ارگانیک باشد.

اگر عسل را مستقیماً از یک زنبوردار خریداری می کنید ، عسل از کیفیتی خام و غیر فرآوری شده برخوردار است. توصیه می کنیم قبل از انجام آزمایشات ، تفاوت بین عسل تقلبی و خالص را یاد بگیرید.

اگر عسل را مستقیماً از یک زنبوردار خریداری می کنید ، عسل از کیفیتی خام و غیر فرآوری شده برخوردار است. توصیه می کنیم قبل از انجام آزمایشات ، تفاوت بین عسل تقلبی و خالص را یاد بگیرید.

چسبندگی عسل

اگر عسل بین انگشتان شما پخش و مالیده شود ، تقلبی نیست ، چون به عسل تقلبی شیرین کننده های مصنوعی اضافه شده که باعث چسبندگی آن میشود. این تفاوت برای تشخیص و تست عسل بسیار قابل توجه است.

عسل تقلبی
عسل تقلبی

بافت عسل

عسل واقعی از نظر بافت بسیار سفت است و به راحتی به حرکت در نمی آید ، در حالی که عسل تقلبی شل است و به سرعت می ریزد. این روش نیز یکی از بهترین راه ها برای آزمایش و تشخیص عسل است.

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با عطر عسل

عسل واقعی رایحه ای ملایم و نزدیک به گل دارد. این بو با گرم شدن و خنک شدن ممکن است تغییر کند ، اما عسل تقلبی بو ندارد و یا می تواند رایحه ای ترش داشته باشد. با به دست آوردن این مهارت باید کمی تمرین کنید.

رنگ، بو و طعم عسل مریوط به نوع گیاهی میشود که زنبور عسل از آن شهد جمع کرده است.

توجه : چنانچه عسل عطر و طعم گلها را داشته باشد ممکن است عسل طبیعی باشد.

گرمایش عسل

هنگام گرم شدن ، عسل واقعی به سرعت منبسط می شود ، و هیچ گونه کف درون آن ایجاد نمی شود. با این حال ، درون عسل تقلبی حباب هایی ایجاد می شود و این نوع عسل هرگز منبسط نمی شود. این اختلافات قابل توجه به سرعت به تشخیص عسل تقلبی از عسل واقعی کمک می کند.

کارگاه-تولید-عسل-تقلبی
کارگاه-تولید-عسل-تقلبی

تست عسل با نان

عسل را روی یک تکه نان بریزید.  بعد از ۶۰ ثانیه عسل واقعی سفت می شود ولی عسل تقلبی هرگز سفت نشده و رطوبت آن باعث نرم شدن نان میشود. این هم یک آزمایش ساده دیگر برای تعیین اینکه مشخص شود آیا عسل مورد استفاده شما خالص است یا خیر.

 حل شدن عسل در آب

عسل واقعی در آب حل نمی شود. اگر عسل اصل را در آب ریخته و هم بزنید ، مدت زمان بیشتری طول میکشد تا رقیق شود. در حالیکه عسل تقلبی فوراً در آب حل می شود.

ناخالصی عسل طبیعی

عسل واقعی غالباً ناخالصی های کوچکی را در خود دارد ، که از گرده یا ذرات تغییر یافته تشکیل می شود. با اینکه عسل جعلی ، بدون ناخالصی و کاملاً واضح ، یکنواخت و صاف خواهد بود.

طعم عسل طبیعی

طعم عسل واقعی و خالص فقط برای چند دقیقه در دهان باقی می ماند، ولی عسل تقلبی طعمی خواهد داشت که برای مدت زمان طولانی تری باقی می ماند زیرا شکر باعث ادامه طعم شیرین در دهان می شود.

جذب عسل

عسل واقعی لکه ندارد. به عنوان مثال ، اگر یک قطره از عسل خالص و طبیعی را بر روی کاغذهایی با قدرت جذب بالا بریزید ، آنها در روی صفحه باقی می مانند و جذب نمی شوند حتی اگر روی پارچه ی سفید هم ریخته شود ، عسل واقعی لکه هم نخواهد داشت. با این حال ، عسل تقلبی جذب کاغذها میشود و در صورتی که روی پارچه سفید ریخته شود لکه های رنگی به جا میگذارد.

تست عسل با زرده ی تخم مرغ

برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی با زرده تخم مرغ اگر عسل واقعی را درون ظرفی با زرده تخم مرغ بریزید ، هنگامی که مخلوط را هم بزنید ، رنگ آن شبیه به رنگ زرده ی تخم مرغ پخته می شود. با اینکه با عسل تقلبی تغییری در زرده ایجاد نمی شود.

تشخیص عسل تقلبی با کمک گرفتن از مورچه ها

قطره ای از عسل را در نزدیکی لانه ی مورچه ها قرار دهید. از آنجا که زنبورها کندوی خود را در درختان و صخره ها میسازند ، برای محافظت از آن در برابر آفات ، ماده ای به عسل اضافه می کنند که باعث میشود هیچ آفتی نتواند از آن تغذیه کند. این مورد فقط در مورد عسل طبیعی و اصل صدق میکند و عسل تقلبی مورد علاقه ی مورچه هاست. مورچه ها عسل طبیعی را دوست ندارند.

شکرک زدن عسل

عسل طبیعی و عسل غیرطبیعی هر دو در شرایط سرما شکرک میزنند. بنابر این شکرک زدن عسل هیچ دلیلی برای تقلبی بودن عسل نیست.

توجه داشته باشید که عسل طبیعی میتواند رنگهای بسیار متنوعی داشته باشد. تشخیص عسل تقلبی یا طبیعی بودن عسل شاید توسط برخی کندوداران و زنبورداران قابل حدس باشد، اما تشخیص دقیق عسل فقط در آزمایشگاه های عسل امکان پذیر است.

تفاوت-رنگ-های-عسل
تفاوت-رنگ-های-عسل

عسل طبیعی بطور عمده حاوی قندهای طبیعی گلوکز و فروکتوز است و مقدار ساکاروز یا قند ( شکر ) معمولی در آن بسیار اندک است.

چنانچه در آزمایش عسل مشخص شود محصول حاوی مقدار بالایی از ساکاروز و قند مصنوعی است، معلوم میشود که عسل با شربت غلیظ شکر ( قند ) معمولی مخلوط شده است.

تشخیص عسل تقلبی بسیار حائز اهمیت است زیرا هیچ کدام از خواص غذایی و دارویی عسل طبیعی را دارا نمیباشد.

توصیه : بهترین راه برای با خیال راحت نوش جان کردن عسل طبیعی ، خرید این محصول از فروشگاه های معتبر و دارای ضمانت بازگشت وجه است.

در صورتی که موفق به خرید عسل با کیفیت و اصل بشوید، با خیال راحت میتوانید برای بالا بردن قوای جسمانی خودتان مهجون های پر خاصیت تهیه کنید.

برای مثال میتوان از خواص عسل و زعفران برای تسکین دادن دردها بهره برد، یا از خواص عسل و دارچین به عنوان ماسک صورت و برای از بین بردن جای جوش استفاده کرد.

از خواص عسل و آبلیمو میتوان به سم زدایی کردن بدن اشاره کرد، و همچنین از خواص عسل گون میتوان پاکسازی بدن را نام برد.

افزودن مواد نگهدارنده ، طعم دهنده ها یا استفاده از زنبورهای اصلاح شده ژنتیکی باعث می شود که عسل در اکثر موارد غیر طبیعی و غیر ارگانیک باشد.

Source

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی میتوانید بلرای همه ی ما یک امر ضروری تلقی شود، ولی مهمتر از این موضوع خرید عسل از محل های معتبر است. شما با خرید عسل طبیعی از فروشگاه اینترنتی مفیدان دیگر نگران اصالت محصول نخواهید بود چون در صورت نارضایتی مشتری ما بدون قید و شرط مبلغ پرداختی را عودت خواهیم داد.

مراقب سلامتی خودتان باشید.

کلیدواژه : معجون عسل
مسعود خرّمی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *